Eén nieuwe lijn, maar ook buslijnen die worden samengevoegd. Dit is het nieuwe netplan van De Lijn in het Pajottenland

De Lijn rolt een nieuw netplan uit vanaf 6 januari 2024. Er komt een nieuw traject bij, maar er zijn ook vier grote trajecten die samengevoegd worden tot twee met een hogere frequentie. 

De meeste buslijnen veranderen van nummer. Hiermee wilt De Lijn het openbaar vervoer leesbaarder en efficiënter maken. Lijnen, bestaande uit twee cijfers, rijden de hele dag aan een regelmatige frequentie, om de 15 of 30 minuten. Lijnen die door zowel het Vlaamse als het Brusselse Gewest rijden, krijgen de letter ‘R’ voor hun nummer. Zo wordt er eventuele verwarring met de lijnen van de MIVB vermeden. Lijnnummers die bestaan uit drie cijfers zullen enkel rijden tijdens de spitsuren zoals bijvoorbeeld schoolbussen. 

Nieuwe en gewijzigde lijnen

Lijn R15 (Brussel – Liedekerke – Denderleeuw)

Lijn R15 vervangt lijn 355. De lijn zorgt voor een verbinding tussen Liedekerke en Denderleeuw. De bus zal niet meer stoppen aan het station van Liedekerke maar rijdt nu wel door tot het station in Denderleeuw. Dit werd gerealiseerd op vraag van beide gemeentes. Lijn R15 zal wel minder vaak rijden met een bus om het halfuur in spitsuren en om het uur daarbuiten. De bus zal ook niet meer rijden op zondag.

Lijn R42 (Brussel – Lennik – Leerbeek)

Lijn R42 is een combinatie tussen lijn 141 en 142. Beide lijnen rijden tussen Leerbeek stelplaats in Gooik en Brussel Zuid, waarbij de 141 via Sint-Martens-Lennik rijdt en de 142 via Vlezenbeek en Gaasbeek. Tussen het metrostation Erasmus en Gaasbeek Dorp wordt de huidige route van de 142 behouden. Vanaf Gaasbeek Dorp rijdt de bus via de Winkelstraat en Brusselsestraat (N282) verder op het huidige traject van lijn 141. Hierdoor verliezen de vele gebruikers van de halte Nachtegaal op lijn 141 hun verbinding naar Leerbeek, Lennik centrum of Brussel. “Dit was een moeilijke keuze. We beseffen dat de wandelafstand naar een halte voor die mensen nu heel ver is. Maar deze route is de beste qua tijd en bediening”, zegt Nathan Meuter, medewerker bij De Lijn. De bus zal elk kwartier rijden op weekdagen.

Lijn 144 (Brussel – Sint-Pieters-Leeuw – Leerbeek)

Het traject van lijn 145 tussen Leerbeek en Sint-Pieters-Leeuw verdwijnt want er zijn momenteel weinig mensen die deze lijn gebruiken. Breedhout zal dus niet meer bediend worden. Tussen Sint-Pieters-Leeuw wordt lijn 145 geïntegreerd met lijn 144 om een sterk aanbod aan te bieden. Vanaf het centrum van Sint-Pieters-Leeuw rijdt de bus via Sint-Laureins-Berchem, Elingen en Pepingen-centrum tot in Leerbeek.

Lijn R53 (Anderlecht – Halle – Ninove)

Lijn R53 is lijn 153. Deze blijft zijn route behouden met een hogere frequentie. Tijdens de week zal de bus elke 30 minuten uitrijden en tijdens het weekend elk uur.

Lijn 62 (Leerbeek – Vollezele – Ninove)

Lijn 62 komt van de bestaande lijn 162. In Gooik zal de route niet meer lopen via Strijland en Gooik-centrum, maar rechtstreeks van Oetingen naar Leerbeek. Op zaterdag zal de bus rijden met een hogere frequentie. De haltes die niet meer zullen bediend worden moeten opgevangen worden door de hogere frequentie van R53.

Alle andere lijnen, zoals schoolbussen blijven ongewijzigd. 

Topartikels editie Dilbeek-Ternat-Pajottenland