Verhuis naar administratief centrum komt in zicht

De stadsdiensten van Aalst gaan nog dit jaar verhuizen naar het nieuwe complex aan de Dender. Het Nieuw Administratief Centrum dat door de Aalsterse oppositiepartijen omschreven wordt als te duur, biedt plaats aan 400 ambtenaren.

Of toch niet allemaal want er wordt gespeculeerd op afwezigheden en deeltijds werken. Iedereen krijgt wel een laptop en kan zich in het gebouw zetten waar hij of zij wil.

Eind 2015 verhuizen dus een 400-tal personeelsleden naar het NAC. Het gebouw wordt ingericht met landschapsbureaus. Op de gelijkvloerse verdieping komen het onthaal en alle balies. Burgemeester en schepenen krijgen hun kantoren op de 5de verdieping.

Het gebouw heeft een unieke uitstraling en krijgt een moderne en aangename inrichting. Het NAC is veel energiezuiniger dan de oude gebouwen waarin het stadspersoneel nu nog werkt.

Anders werken

De stad Aalst heeft ervoor gekozen om het ‘Anders werken’ in te voeren. Deze nieuwe manier van werken steunt op 3 pijlers: minder afhankelijk werken van tijd en ruimte, medewerkers worden aangestuurd op resultaat en ze hebben voldoende toegang tot kennis en informatie.

‘Anders werken ‘biedt veel mogelijkheden aan de stadsmedewerkers om zichzelf beter te ontplooien en efficiënter te werken. Daardoor wordt het aangenamer werken in een ‘vrijere’ omgeving.

Dat vraagt aanpassingen van zowel de medewerkers als van de leidinggevenden. ‘Anders werken’ vindt ook ingang in de andere gebouwen en diensten van de stad.

Nieuwe dienstverlening

Aalst verbetert haar dienstverlening met een professioneel uitgebouwd contactcenter en een nieuw balieconcept. De Aalstenaars kunnen al terecht op één telefoonnummer namelijk 053 77 9300 met al hun vragen aan de Stad.

Met de verhuis naar het NAC kunnen ze eind 2015 ook terecht op één locatie. Het onthaal en de balies zitten op één vloer en zullen georganiseerd zijn volgens de behoeften en de logica van de klant. Uniforme klantvriendelijkheid staat voorop.

Uit de stadsmonitor blijkt dat de tevredenheid aan de loketten van 65,9 procent in 2011 gestegen is naar 69,5 procent in 2014. Aalst stelt als doel voorop om op middellange termijn aan de top te staan in Vlaanderen wat haar dienstverlening betreft.