Perikelen rond bewonerskaarten

Gemeenteraadslid Maria Keymolen (N-VA) is niet te spreken over de manier waarop de stad de bewoners van de betrokken straten behandelt die een bewonerskaart wilden bekomen naar aanleiding van de nieuwe parkeerregeling die wordt ingevoerd vanaf 1 mei 2014. Qua communicatie en service was dit volgens haar een voorbeeld van hoe het niet moet. Maria trok op woensdag 16 april naar de parkingwinkel in de Burchtstraat en doet haar verhaal :

‘Op woensdag 16 april werden de brieven verdeeld waarmee de bewoners van verschillende zones hun bewonerskaart konden gaan halen in de parkingshop in de Burchtstraat. Op woensdag wist de persoon die de kaarten moest aanmaken niet eens iets over de nieuwe regeling. Ook het computerprogramma was niet eens aangepast. Eerst stelde ze voor het bestaande programma te gebruiken en kaarten aan te maken van 12,50 euro, in plaats van de gratis bewonerskaart voor de donkerblauwe zone, maar dat kon natuurlijk niemand aanvaarden. Daarna stelde ze voor eens terug te komen in mei niettegenstaande de regeling van toepassing is vanaf de eerste van die maand. Dit zou dan betekenen dat iedereen in overtreding zou staan vanaf 1/5. Ik heb aan de dame dan voorgesteld om onmiddellijk contact op te nemen met haar chef en te vragen of het programma niet al de volgende dag, dus donderdag 17 april, kon worden geïnstalleerd. Na telefonisch contact werd er beloofd dat iedereen zou bediend worden de volgende dag. Ondertussen stond buiten reeds een aanzienlijke rij wachtenden. Ik zelf heb een uur aangeschoven. Ik heb dan ook contact opgenomen met de dienst mobiliteit waar men reeds wist van de problemen want ze hadden ook al talrijke telefoons gekregen met de melding van dat probleem. De brieven zouden blijkbaar te vroeg vertokken zijn… Na contact met de bevoegde schepen bleek inderdaad dat ‘men’ de brieven te vroeg had verstuurd. Als 16/4 al wordt beschouwd als ‘te vroeg’, dan vraag ik me af hoeveel tijd men de mensen van plan was om te geven als de nieuwe regeling al op 1/5 van toepassing wordt?!

Op donderdag 17 april stond er weer een massa volk buiten aan te schuiven en de dame die de dag voordien aanwezig was, was vervangen door een zeer jonge dame die niet wist wat haar overkwam. Zij diende de meeste mensen terug te sturen omdat zij hun inschrijvingsbewijs van hun voertuig niet mee hadden (dit stond niet in de brief) of mensen die reden met de wagen van een bvba die hun verzekeringsattest dienden voor te leggen waarin stond dat zij de wagen mochten besturen (stond er ook niet in) of dames die het inschrijvingsbewijs van de wagen van hun echtgenoot mee hadden, moesten ook zijn identiteitskaart kunnen voorleggen dus dat betekende dat weer meer dan de helft naar huis gestuurd werd. De dame aan het loket was dan nog zo zenuwachtig omdat ook telkens haar printer blokkeerde en de wachttijd van een uur snel uitliep van één uur naar anderhalf uur en zelfs langer.

Op vrijdag 18 april waren de meeste mensen die de dag voordien naar huis gestuurd werden weer van de partij en hetzelfde scenario herhaalde zich. Ik werd opgebeld door een handelaarster die de vorige dag gelijk met mij aan het loket stond en die van de juffrouw diende terug te komen met de identiteitskaart van de echtgenoot. Zij zou absoluut een kaart krijgen omdat haar zaak zich bevond in de oranje zone, dus waar men 50 euro per jaar zou moeten betalen zoals vermeld stond op de brief die ze gekregen had maar niets bleek minder waar. Vermits haar officiële adres niet hetzelfde was als dat van de zaak kreeg ze er geen. De dame in kwestie had zich vergist. Opnieuw heb ik de schepen hierover gecontacteerd en hij zou een regeling treffen voor deze handelaars. Ondertussen kunnen die zich naar zijn zeggen voor de Kringloopwinkel parkeren en binnen een maand of twee zou hij een parkeerkaart voorzien die 20 euro per maand zou kosten en waarmee ze zouden kunnen parkeren op het Twijnsterplein. Ik moet er zeker niet bij vertellen dat het gemor van de wachtenden buiten, want binnen kon je niet en er werden maar twee personen per keer toegelaten, elke minuut luider klonk. In de namiddag rond 15 uur voelde de bediende zich ziek en bedreigd en heeft ze de politie gebeld en de shop werd gesloten. Iedereen kon afdruipen zonder kaart en de personen die verlof genomen hadden, waren er weer aan voor de moeite.’

Topartikels editie Ninove-Dender