Lennik voert deze zomer nog vier nieuwe trajectcontroles in

De verkeersveiligheid staat duidelijk hoog op de agenda in Lennik. Na de Schapenstraat, Brusselsestraat en Joseph Van Den Bosschestraat mag de Lennikse inwoner zich zeer binnenkort verwachten aan liefst vier extra trajectcontroles op het grondgebied. De wegen waarop de controles worden geïmplementeerd staan bekend als plaatsen waar vaak te hard wordt gereden. “De nieuwe trajectcontroles zullen een belangrijke rol spelen bij het verminderen van verkeersovertredingen en het bevorderen van een veilige rijomgeving”, klinkt het. “Door de snelheid van voertuigen over een langere afstand te controleren, worden bestuurders aangemoedigd om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden, terwijl dat bij een flitspaal maar op één plaats is. Een trajectcontrole zorgt dus niet alleen voor een gelijkmatige verkeersstroom maar ook voor een rustiger wegbeeld doordat chauffeurs niet meer bruusk op de rem gaan voor de flitspaal. Dit draagt bij aan het voorkomen van ongevallen en het beschermen van zowel weggebruikers als omwonenden.”

Duidelijke signalisatie

De locaties van de nieuwe trajectcontroles zijn zorgvuldig gekozen op basis van vaststellingen, tellingen en in samenspraak met de politie. De extra trajecten situeren zich allemaal op straten met een maximumsnelheid van 50 km/u. De nieuwe trajectcontroles zullen te vinden zijn op de Gustaaf Breynaertstraat, Negenbunderstraat, Frans Van der Steenstraat en Gustaaf Van der Steenstraat. Door deze gebieden aan te pakken, hoopt de gemeente Lennik een verandering teweeg te brengen in het gedrag van bestuurders en zo een veiligere omgeving te creëren voor alle weggebruikers.

Het gemeentebestuur benadrukt dat de invoering van deze trajectcontroles niet enkel gericht is op het bestraffen van verkeersovertreders, maar ook op preventie en bewustwording. Door middel van duidelijke signalisatie zal de aanwezigheid van de trajectcontroles kenbaar worden gemaakt aan weggebruikers, zodat zij zich bewust worden van de geldende snelheidslimieten en hun rijgedrag hieraan kunnen aanpassen.

Camera’s nemen een foto op het begin- en eindpunt van het traject. Zo kan de tijd tussen de twee foto’s en dus ook de gereden snelheid worden bepaald. Als de gemiddelde snelheid hoger is dan de toegelaten snelheid, dan ontvang je een boete. Naast het bepalen van de gemiddelde snelheid van een voertuig kunnen de camera’s ook gebruikt worden door de politiediensten in de strijd tegen kleine en grote criminaliteit, voornamelijk door de recherche- en de interventiediensten.

De trajecten zullen eind augustus/begin september operationeel zijn.

Topartikels editie Dilbeek-Ternat-Pajottenland