De elfde editie ‘Ondernemers voor de Klas’ is afgelopen maandag van start gegaan. Het is één van de grootste onderwijsprojecten tussen scholen en bedrijven in Vlaanderen. In Dilbeek kwam Voka-topman Hans Maertens op bezoek om een gastles te geven aan zesdejaars Regina Caelilyceum. Zo konden de leerlingen al hun vragen over ondernemen rechtstreeks aan hem stellen.
In totaal zullen 450 bekende en minder bekende ondernemers, bedrijfsleiders en professionals de komende acht weken in Vlaanderen 600 gastlessen geven aan laatstejaars secundair en studenten hoger onderwijs. Ondernemers voor de Klas is een organisatie van Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo) in samenwerking met partners Pulse Foundation, ETION en VKW Limburg. Dit onderwijsproject loopt van 11 januari tot 5 maart 2021 in heel Vlaanderen. Vorige week maandag gaf Neuhaus-topman Ignace Van Doorselaere eerder al het startschot. Afgelopen vrijdag was het de beurt aan Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, in het Regina Caelilyceum in Dilbeek.
Gastles ondernemen
Op vrijdag 15 januari stond Maertens voor de klas in het Regina Caelilyceum. Hij was uitgenodigd in het kader van de lessen economie om een gastles over ondernemen te geven aan een twintigtal laatstejaarsleerlingen over het belang van ondernemerschap en ondernemingszin. Gedurende twee lesuren vertelt de gastspreker over zijn of haar bedrijf en wordt ingegaan op vragen van leerlingen en studenten over de bedrijfswereld. De leerlingen gingen nadien met hem in dialoog over de grote economische uitdagingen van morgen zoals digitalisering, verduurzaming en de vergrijzing, en de impact van corona op onze ondernemingen en op de staatsschuld. Leerlingen krijgen antwoorden op concrete vragen en kunnen zich een beter beeld vormen van de bedrijfs- of ondernemerswereld.
Deze week zijn nog meer ondernemers te gast op het Regina Caelilyceum. “De bedoeling van dit initiatief is om jongeren een beter beeld te geven van wat ondernemen en werken in een onderneming betekent, ze uit te leggen welke vaardigheden belangrijk zijn als werknemer op de werkvloer, maar vooral om ze goesting te doen krijgen om zelf ondernemend te zijn”, zegt Peter Coenen, directeur van Vlajo. “De persoonlijke verhalen van ondernemers inspireren onze jongeren. Het is fantastisch dat zoveel drukbezette ondernemers en bedrijfsleiders zich met plezier vrijmaken om hun ervaringen te delen.”