Tweedehands is hipper dan ooit

Luxekledij hoeft niet altijd duur te zijn. Steeds meer vrouwen vinden hun gading in tweedehandskledij. Na twee succesvolle pop-ups maakte StephaniĆ© Lotte uit Dilbeek er haar corebusiness van. Als allereerste luxe-tweedehandszaak in de regio biedt ze de duurste merkkledij aan voor een prikje. ā€œWe willen van die stempel afā€, zegt ze.

De tijd dat tweedehands blindelings werd gekoppeld aan aftandse spullen, goedkope kringloopwinkels en duistere magazijnen is resoluut voorbij. Tweedehands is opnieuw hip. Pop ups, freecycles of ruilbeurzen : ze rijzen als paddenstoelen uit de grond. StephaniĆ© Lotte (45) uit Dilbeek maakte er zelfs prompt haar corebusiness van. ā€œEigenlijk kom ik uit de horeca-wereldā€, vertelt ze. ā€œMaar ik was dat beu. Via een nichtje uit Amsterdam kwam ik in contact met de wereld van de tweedehandskledij. Bij onze noorderburen is dat de normaalste zaak ter wereld, maar hier was dat lange tijd enigszins anders. Tweedehands sleepte in Vlaanderen een fout imago mee. De drempel was te hoog, waardoor vrouwen het simpelweg niet durfden. De laatste jaren is dat stilaan aan het omslaan. Het internet ā€“ voor velen een anonieme manier van shoppen ā€“ bracht dat in gang.ā€

Om haar concept ā€“ getiteld Lotte voor Louise – te testen, werkte StephaniĆ© twee pop-ups uit in Sint-Ulriks-Kapelle. ā€œDat werd zo een succes dat ik op zoek moest naar een vaste locatieā€, zegt ze. ā€œDie vond ik bij Isabelle van Atelier 1700 in de Kaudenaardewijk. Samen met haar werkte ik een nieuwe manier van shoppen uit. We combineren interieur met luxe-tweedehandskledij. Zowel de kleding als de meubeltjes zijn te koop. Dames die hier langskomen worden getrakteerd op een glaasje cava en krijgen een stukje taart gepresenteerd. Alles kadert in een totaalbeleving waarin dames zich op hun gemak moeten voelen. We willen echt af van dat foute imago. We creĆ«ren een huiselijke sfeer om tweedehands toegankelijker te maken voor een klassevol publiek.ā€

En hoe werkt zoā€™n tweedehandswinkel nu precies? ā€œDat is heel simpelā€, legt StephaniĆ© uit. ā€œDames brengen hun kledij binnen en ik tracht dat op drie maanden tijd te verkopen. Lukt het me, dan krijgt de eigenaar 40 procent van de opbrengst. Lukt het men niet, dan geef ik de kledij terug. Alles is seizoensgebonden, waardoor we steeds een mooi assortiment kunnen aanbieden. Dat gaat van luxueuze lingerie van Marlies Deckers, over accessoires van Louis Vuitton, tot exclusieve jurken van Prada. Deze schoenen van Ralph Lauren, bijvoorbeeld, kosten nieuw 800 euro. Hier kan je ze voor 150 euro al meenemen. Sommige kleren zijn zelfs nog nooit gedragen. Ik heb twee klanten die elk jaar hun volledige garderobe vervangen. Tja, vrouwen wisselen nu eenmaal graag af hĆ© (lacht).ā€ StephaniĆ© en Isabelle willen het wel exclusief houden. ā€œDe kledingzaak is enkel vrijdag, zaterdag en zondag openā€, klinkt het. ā€œWe plannen ook tal van evenementen. In augustus houden we voor de leerlingen van Regina Caeli een ā€˜Navy-saleā€™. Die dag verkopen we uitsluitend kledij in blauw en wit. Handig voor de studenten die zich een streng maar smaakvol uniform willen aanmeten. En in september komt Pascale Naessens haar nieuwste boek voorstellen. Daar zijn we behoorlijk trots op.ā€ā€™ Lotte voor Louiseā€™ is te volgen op Facebook.

 

Reageren op dit artikel

Online reageren kan enkel op artikels van de laatste veertien dagen via onderstaand vakje. Reacties worden gemodereerd.