De Vlaamse regering heeft opnieuw een belangrijke stap in de duurzame herinrichting van de Ring rond Brussel gezet. Het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) werd, na advies van de Raad van State, definitief vastgesteld. In totaal worden 115 onveilige punten weggewerkt.
De Ring wordt aangepakt van Groot-Bijgaarden tot en met Kraainem. Op dat hele traject worden 115 onveilige punten weggewerkt en komen er 27 veilige en comfortabele fiets- en voetgangersverbindingen. Verder wordt het sluipverkeer teruggedrongen en komen er 35 ecologische verbindingen, 139 hectare extra natuurgebied en 35 hectare bijkomend bos.
In de zone Machelen-Zaventem- Kraainem, die eerst aan de beurt komt, komt een parallelstructuur die de verkeersstroom opsplitst in stedelijk en doorgaand verkeer. Zo verminderen de ‘weefbewegingen’ tussen auto’s, zijn er minder incidenten en verbetert de doorstroming.
“We zetten ook resoluut in op duurzame vervoersmiddelen zoals de fiets en het openbaar vervoer”, legt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) uit. “Voor fietsers en voetgangers komen er aangepaste verbindingen.”
“Deze plannen zullen niet alleen het verkeer ten goede komen”, zegt de Vlaamse minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). “De versnipperde natuur rond Brussel wordt terug meer één geheel en de rust kan terugkeren.”
“Ik ben verheugd met deze stap vooruit naar een herinrichting van de Ring” reageert gedelegeerd bestuurder Kris Claes van Voka – KvK Vlaams-Brabant. “Het totale project is een noodzakelijke investering voor de mobiliteit van de toekomst in en buiten onze regio. De snelweg slibt te vaak toe en dat is nefast voor onze bedrijven, leveringstijden en de mobiliteit van werknemers. Bedrijven moeten in de nabije toekomst beter bereikbaar zijn zodat de economische schade door de congestie op de Brusselse ring krimpt.”
Nu het GRUP definitief is vastgesteld, worden concrete ontwerpen en technische plannen uitgewerkt en de nodige omgevingsvergunningen aangevraagd.