Ondernemer voert actie aan bankkantoor wegens geblokkeerde rekening

Marc Meert (58) uit Ternat is al meer dan 25 jaar verdeler van onder meer ramen en deuren. Maar hij heeft een probleem want sinds 19 oktober 2021 is zijn professionele rekening bij ING geblokkeerd. “En dat is een probleem want zo kan ik bijvoorbeeld leveranciers en personeel niet uitbetalen”, zegt hij. “Een verwittiging of waarschuwing heb ik nooit gekregen en ik weet ook niet waarom mijn rekening geblokkeerd is. In december kon ik gedurende drie weken even aan mijn geld, maar sinds 23 december is alles opnieuw geblokkeerd.”

Marc heeft al verschillende keren contact gehad met het lokale kantoor en met de hoofdzetel, maar tot een oplossing is het nog niet gekomen. “En het zijn toch enkele duizenden euro’s waar ik niet aan kan. Gelukkig hebben we al een buffer omdat we al even bezig zijn, maar lang kan deze situatie niet meer blijven duren”, aldus Marc.

En dus parkeerde Marc dinsdagvoormiddag zijn bestelwagen pal voor de ingang van het bankfiliaal. “Er bougeert niets in mijn dossier dus ik bougeer ook niet”, zegt hij resoluut. “Ik heb mijn boterhammen en wat papierwerk mee, dus ik kan hier de hele dag blijven staan. En als er geen oplossing komt, keer ik volgende week terug om alle ingangen te blokkeren.”

De bankdirecteur kwam na een uurtje actie voeren even poolshoogte nemen. Officieel reageren voor de pers, kon de man niet maar hij beloofde alvast om binnen de 48 uur de situatie uit te klaren. Voor het kantoor was het alvast de eerste keer dat er een protestactie gevoerd werd.

Vanuit de hoofdzetel van ING laten ze weten dat ze niet kunnen ingaan op dit individuele klantendossier. “We waren op de hoogte van de situatie. We hebben de klant aan de lijn gehad en houden hem op de hoogte van zijn dossier”, zegt woordvoerder Joëlle Neeb. “Wat we wel kunnen meegeven is dat ‘Know Your Customer’ (KYC) essentieel is en blijft om volledige transparantie te verschaffen om onder meer geldstromen of uiteindelijke begunstigden te identificeren. Daarvoor worden regelmatig (aangetekende) brieven naar de klanten verstuurd.”

Kort na de middag zette de zelfstandige na contact met de bankdirecteur en de hoofdzetel zijn stil protest dan ook stop. “Ik kreeg de belofte dat er een team bezig is met mijn dossier en dat ik tegen 16 uur meer zou weten. Hopelijk wordt dit nu definitief opgelost, anders sta ik hier volgende week terug en blokkeer ik alle ingangen. Ik kreeg alvast veel duimpjes en positieve reacties op mijn actie.”

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...