Truckverbod Brusselsesteenweg geschrapt

 

Provinciegouverneur Lodewijk De Witte heeft de beslissing van het Vilvoordse schepencollege om zwaar vervoer in de Brusselsesteenweg te verbieden geschorst. De reden van het verbod – een slechte staat van de riolering – is immers onvoldoende gemotiveerd. Toch blijft zwaar vervoer er voorlopig verboden.

Het is al de tweede keer dat de provinciegouverneur de stad Vilvoorde op het matje roept in het dossier rond de Brusselsesteenweg, de belangrijke verkeersader tussen de Zennestad en Brussel. Daar geldt sinds december 2016 een verbod op zwaar vervoer omwille van scheuren in het wegdek. Volgens burgemeester Hans Bonte (sp.a) is er ook een probleem met de riolering, waardoor hij uit veiligheidsoverwegingen besloot om de weg zone 30 te maken en te verbieden voor vrachtwagens. Maar de provinciegouverneur vernietigde die beslissing eerder dit jaar. Bonte riep daarom meteen een nieuwe politieverordening in het leven, waardoor de situatie onveranderd bleef.

Maar die nieuwe politieverordening wordt nu ook geschorst door de gouverneur. ‘De beslissing van het college werd genomen zonder een bestaand verslag van Aquafin waarin verklaard wordt dat er een stabiliteitsprobleem met de riolering is’, valt in het besluit te lezen. “We hebben nu zestig dagen de tijd om onze beslissing te motiveren en dat zullen we ook doen”, zegt Bonte. “Ondertussen wijzigt er niets. Vrachtwagens blijven er verboden.” Als de stad het verbod op zwaar vervoer motiveert, zal minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) de finale beslissing in het dossier moeten nemen. Zij kan het verbod op zwaar vervoer vernietigen of bevestigen.

Tot dan blijft de situatie in de Brusselsesteenweg ongewijzigd. Vrachtwagens die het verbod negeren, vliegen op de bon. Maar Bonte wil nog een stapje verder gaan. “We merken immers dat enkele bedrijven het verbod aan hun laars lappen en de boetes haast met de glimlach betalen. Om die cowboys aan banden te leggen, bekijken de politie en het parket op welke manier we drastischer kunnen optreden. Een mogelijke optie is inbeslagname van de voertuigen.”

Bij werkgeversorganisatie VOKA wil men dat er eindelijk een oplossing komt voor het dispuut. “Want de stad heeft nog nooit een bewijs op tafel gelegd dat een sluiting van de Brusselsesteenweg voor zwaar vervoer noodzakelijk is”, zegt algemeen directeur Peter Van Biesbroeck. “Maar we gaan ons niet verkneukelen over deze schorsing. Als werkgeversorganisatie vinden we het vooral tragisch dat er de voorbije jaren meer tijd en energie gestoken werd in een dispuut dan in een oplossing. We hopen dan ook dat de oplossing voor de riolering, voor de bedrijven, voor de omwonenden én voor de fietsers binnen minder dan een jaar gerealiseerd is.”

Royaal Lokaal
Je zou ook interesse kunnen hebben in...