Viaduct van Vilvoorde kan vierde rijstrook aan

 

Het viaduct van Vilvoorde is fit genoeg om er aan weerszijden nog een extra rijstrook bij te nemen. Dat blijkt uit de eerste voorlopige resultaten van de inspectie die door De Werkvennootschap werd uitgevoerd. “Er zijn geen onoverkomelijke problemen aan het licht gekomen”, zegt woordvoerder Marijn Struyf. “Platgooien is dus zeker niet nodig, we spreken hoogstens over verstevigingen.” Het viaduct, dat 40 jaar oud is, werd overigens ontworpen voor een levensduur van 100 jaar. De eerste grote werken aan de Ring zouden volgend jaar moeten beginnen.

De Werkvennootschap, de organisatie van de Vlaamse Overheid die grote en complexe mobiliteitsprojecten coördineert, is bezig met een inspectieronde van alle 32 bruggen op de Brusselse Ring. Dat met het oog op de op stapel staande herinrichting van de ring die volgend jaar van start gaat. De meest in het oog springende brug is natuurlijk het viaduct van Vilvoorde.

Die werd 40 jaar in gebruik genomen en verkeert nog in goede conditie. Dat blijkt althans uit de eerste voorlopige resultaten van de inspectie van de betonkwaliteit. “Daarbij boren we kernen in de pijlers en die worden naar het labo gestuurd. Daar wordt onderzocht hoe sterk het beton nog is. De echte resultaten zijn pas voor de zomer maar we kunnen nu al zeggen dat er zich geen onoverkomelijke problemen stellen. In het slechtste geval spreken we over verstevigingen en dat is in vergelijking met de werken die zullen nodig zijn voor de heropbouw van de vijf verkeersknooppunten klein bier. Eventuele verstevigingen zullen ook vooral onderaan het viaduct moeten uitgevoerd worden zodat ook die maar weinig hinder zullen veroorzaken.”

Wie nog niet helemaal mee is, de metamorfose van de Ring draait voornamelijk rond de vijf verkeersknooppunten: de E40 richting Gent, de A12, de E19, de afrit naar de luchthaven, en de E40 richting Leuven. “Bedoeling is dat er twee parallelle rijbanen komen voor lokaal verkeer en twee rijstroken voor doorgaand verkeer. Zodanig dat er veel minder weefbewegingen ontstaan. Hét probleem van de ring is namelijk dat er te veel op- en afritten zijn op korte afstand waardoor het verkeer constant van links naar rechts beweegt. Dat zorgt voor onveilige situaties.”

In die optiek komt er dus ook op het viaduct langs weerszijden een vierde rijstrook bij. “Hoe dat precies gaat ingericht worden is nog niet duidelijk. Of er bijvoorbeeld en fysieke afscheiding komt tussen die twee keer twee rijstroken weten we nog niet.” Ook over welk verkeersknooppunt eerst wordt aangepakt of de fasering van de werken is er nog geen uitsluitsel.

Wat de andere bruggen betreft zijn er ook nog geen opvallende zaken vastgesteld tijdens de inspectieronde. “De brug van de Henneaulaan over de ring in Zaventem is dicht bij het het einde van zijn levensduur dus die gaan we normaal gezien moeten vernieuwen. Dat zijn ingrijpende werken maar niets vergeleken met het viaduct platgooien en vervangen. Dat zal wel eens bestudeerd zijn maar is financieel gewoon niet haalbaar. Dan spreken we over bedragen richting een half miljard euro.”

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise