Rotondes Heldenplein verdwijnen

 

De kogel is zo goed als door de kerk: de twee rotondes aan het Heldenplein worden vervangen door kruispunten met verkeerslichten. De twee dicht bij elkaar liggen rotondes, waar zowat alle grote invalswegen op uitkomen, zijn vandaag hét mobiliteitsknelpunt in Vilvoorde centrum. Al jaren staat er dag in, dag uit heel wat file. Een totale herinrichting moet daar nu verandering in brengen, vooral met het oog op de komst van de ringtrambus in 2019. “Op die manier slaan we twee vliegen in één klap”, zegt burgemeester Hans Bonte (sp.a).

De stad Vilvoorde zit momenteel in de laatste fase van de onderhandelingen met De Lijn en de Vlaamse administratie omtrent het definitieve tracé voor de fameuze ringtrambus. Die moet vanaf 2019 door onze regio rijden tussen de Heizel en Brussels Airport.

Eén van de belangrijke knelpunten in Vilvoorde is het Heldenplein. Dat bestaat uit twee kort bij elkaar liggende rotondes waar zowat alle grote invalswegen op uitkomen. Centraal staat het gekende beeldhouwwerk ‘het Paard’ van Rik Poot. “Alle simulaties en studies wijzen uit dat de rotondes beter verdwijnen”, legt burgemeester Bonte uit. “Een lichtengeregeld alternatief zal de trambus veel vlotter door de stad loodsen. De studies wijzen tegelijk ook uit dat ook het autoverkeer daardoor vlotter zal doorstromen.”

De doorstroming aan het Heldenplein kan er alleszins alleen maar op verbeteren. “De problemen zijn niet nieuw en het wordt met het jaar erger. Als we meteen ook die mobiliteitsknoop kunnen oplossen slaan we twee vliegen in één klap. Dat er vroeger al eens verkeerslichten stonden? Dat weet ik maar al te goed. Oudere Vilvoordenaren zeggen dat het toen veel vlotter ging. Dat is uiteraard een vorm van nostalgie die niet meer helemaal opgaat als je het verkeer van vandaag bekijkt. Maar het is een feit dat er op een bepaald moment een soort hype ontstond om overal ronde punten te gaan installeren. Daar komen we nu dus op terug.”

Ten laatste half november zal de definitieve knoop voor het tracé voor de ringtrambus worden doorgehakt. “Het enige voorbehoud dat we nog maken is dat we een garantie willen dat de ringtrambus aan het station onder de spoorlijn door gaat aan via een nieuwe tunnel. Die zal er niet meteen zijn en dus zal er eerst een tijdje via de Hanssenslaan en Luchthavenlaan moeten gereden worden maar dit zal voor veel hinder zorgen. Wij willen dus de zekerheid dat die tunnel er uiteindelijk zal komen en dat men zo de doorsteek maakt naar de Renault-site en naar de Woluwelaan. Ook is er nog de kwestie van de Stationlei. Die wordt een richting maar het is nog niet duidelijk via welke kant. Daar is nog een studie voor lopende. Dit zal echter ook zijn effect hebben op hoe het Heldenplein precies wordt ingericht.”

Bonte verwacht dat de administratieve weg van vergunningen en planning ruim een jaar in beslag zal nemen. “Ik denk dat de herinrichting van het Heldenplein pas vanaf half 2019 kan gebeuren. Ook op andere plaatsen zullen er overigens inrichtingswerken moeten gebeuren voor de komst van de ringtrambus tussen Koningslo en Machelen. Dan denk ik aan de Sint-Annalaan en de Stationlei.” Bonte vindt de vooropgestelde timing van minster Weyts voor 2019 dan ook nogal optimistisch. “Het zal eerder 2020 zijn voor de ringtrambus door onze stad rijdt.”

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise