“Ghelamco verkoopt gebakken lucht”

 

De aangepast plannen van Ghelamco voor het Eurostadion in het kader van de nieuwe omgevingsvergunningsaanvraag kunnen niet op de goedkeuring van de omwonenden rekenen. Zo zal er op parking C een fietspad van 1,6 km voorzien worden, wordt het stadion 10% kleiner en wil Ghelamco zelf investeren in de aanleg een nieuw op-en afrittencomplex. “Dit zal allemaal geen enkel verschil maken op het vlak van mobiliteit. Er zullen nog steeds extra files op de Ring staan. Ghelamco verkoopt gebakken lucht.”

Tijdens een infovergadering heeft bouwheer Ghelamco maandagavond de circa 300 aanwezigen – tevergeefs – proberen overtuigen dat de ‘verbeteringen’ die het bij het indienen van de omgevingsvergunningsaanvraag aan het project aanbracht, zullen voorkomen dat de files op de Brusselse ring nog zullen verergeren. De avond kaderde in het openbaar onderzoek van de vergunningsaanvraag, die nog tot 10 november loopt.

Ghelamco-bestuurder Philip Neyt wees er in zijn tussenkomst op dat in de nieuwe vergunningsaanvraag maximaal rekening wordt gehouden met de bezwaren die eerder tijdens de openbare onderzoeken in het kader van de bouw- en milieuvergunningsaanvraag werden geuit.

Zo zal het Eurostadion 10 procent kleiner – zowel in hoogte als in volume – gebouwd worden dan voorzien. Na het EK in 2020 zal de capaciteit door verwijdering van het bovenste deel, na overleg met de KBVB en voetbalclub RSC Anderlecht, ook kunnen worden verminderd.

Op vlak van mobiliteit werden de afspraken met de Vlaamse regering uit het mobiliteitsconvenant inzake de uitbreiding van het openbaar vervoer en de fietsvoorzieningen op financieel vlak gefinaliseerd. Zo is in de nieuwe plannen op Parking C een fietspad van 1,6 km voorzien. Zoals voorheen bevat het plan een ondergrondse parking met circa 10.000 plaatsen waar men vanuit de ring vlot in en uit kan rijden. “Indien de Vlaamse regering hiervoor opteert, zijn we ook bereid zelf 30 tot 40 miljoen euro te investeren in de heraanleg van een nieuw op- en afrittencomplex”, aldus Neyt.

Na de uiteenzetting van de experten van Ghelamco kwam er vanuit de zaal een spervuur aan vragen. Net zoals bij de vorige hoorzittingen werd ook nu herhaaldelijk verwezen naar het feit dat de Brusselse ring in de omgeving al op elk moment van de dag in de knoop zit en het bijkomend verkeer door het project niet alleen tijdens grote evenementen, maar ook in het dagdagelijks verkeer, de situatie zal verergeren.

“Gedurende anderhalf uur heeft Ghelamco ons ‘opgewarmde kost’ voorgeschoteld”, zegt Julien Huygens van het actiecomité tegen het stadion. “Ze hebben eveneens bevestigd dat het probleem van de ring niet zal opgelost zijn en dit tot de bevoegdheid van de regionale en federale regering behoord. Zij zullen wel voor een vlotter verkeer zorgen op de site maar verder is het hun probleem niet. Ze voorzien 5.000 fietsers – 10% van de toeschouwers – gebaseerd op statistieken in de Ghelamco Arena in Gent. Ze vergeten echter dat de mentaliteit in de Noordrand heel anders is op dat vlak. Want nergens voorziet men het aanleg van nieuwe fietspaden om het stadion zelf te bereiken. Kortom, er is geen enkel verschil op het niveau van de mobiliteit – wat de belangrijkste struikelsteen is en blijft. Voor het publiek gaf Ghelamco de indruk van ‘geef ons de vergunning en laat ons achteraf doen wat wij wensen’.”

In de huidige timing wil Ghelamco in maart 2018 starten met de bouw om 18 maanden later klaar te zijn voor het EK voetbal in 2020.

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...