Laatste sporen van tram 58 verdwijnen

In de Leuvensestraat verdwijnen momenteel de laatste restanten van tram 58. ‘Den 58’, zoals hij in de volksmond werd genoemd, reed tot 1994 tussen Brussel en de Vilvoorde en was zeer populair. De achtergebleven sporen worden nu opgebroken omdat de straat heraangelegd wordt.

“Tram 58 verdween destijds onder meer omdat Vilvoorde het beu was dat criminele bendes uit Brussel hier hun slag kwamen slaan”, weet John Spruyt van de heemkundige kring.

De tramverbinding tussen Vilvoorde en Brussel dateert al van in het begin van de twintigste eeuw. De bovenleidingen van tram 58, verankerd in de gevels van de woningen, werden in april 1994 weggenomen. Sindsdien bleven de tramsporen in het eerste deel van de Leuvensestraat en de Bergstraat in het wegdek liggen.

“De tram kwam via de Schaarbeeklei Vilvoorde binnen en maakte via de Nowélei, Leuvensestraat en Grote Markt een ommetje in Vilvoorde centrum”, vertelt voorzitter John Spruyt van de heemkundige kring Hertog Hendrik I. “Op de Bergstraat bevond zich de terminus. Vandaar ging het links naar de Lange Molenstraat, tot aan het Heldenplein en zo terug de Schaarbeeklei op richting Brussel.”

“De tram was zeer populair maar betekende ook een import van de Brusselse ‘problematiek’”, schetst Spruyt.

“Er kwamen veel inwijkelingen naar de Zennestad terwijl Vilvoorde op zijn strepen wilde staan als Vlaamse gemeente. Een van de redenen voor het afschaffen van de tram was de criminaliteit. Bendes uit het Brusselse zagen hun kans schoon om hier hun slag te komen slaan. Net voor sluitingstijd ’s avonds moest je altijd opletten.”

“Ik had toen zelf een platen- en videowinkel in de Leuvensestraat. Dat ging van gauwdiefstallen, het dealen van drugs, en zelfs overvallen. Ik heb het zelf meegemaakt. Ze deden vaak of ze met mekaar aan het vechten waren. Op die manier leidden ze je af en sloegen hun slag. Vervolgens sprongen ze snel de tram op en verdwenen. Dat was geen plezante periode. Ik loop nu veel liever ’s avonds op straat in Vilvoorde dan 30 jaar geleden. De politie deed zijn best. Maar als ze de daders hadden gevat en naar het Brusselse justitiepaleis brachten stonden ze vaak al terug in Vilvoorde nog voor hun verslag klaar was…”

Los van het veiligheidsaspect waren de tramsporen begin jaren ’90 ook in een erbarmelijke staat. Vlaanderen wilde op dat moment niet meebetalen voor de vernieuwing van de sporen. Samengeteld met de vijandige houding van Vilvoorde tegen alles wat Brussels was, was de rekening snel gemaakt.

Spruyt heeft ook zijn idee over het tracé van de nieuwe ringtram. “Die zou beter de ‘oude’ bedding van de Schaarbeeklei nemen en zo via de Parkstraat onder de spoorlijn duiken. De Stationlei is veel te smal om een tram door te jagen. Ik heb dit voorgesteld in de Cultuurraad en de vertegenwoordiger van de Lijn had hier wel oren naar…”

De werken in het centrum van Vilvoorde schieten intussen goed op. “We zitten nog steeds op schema”, zegt schepen van Openbare Werken Katrien Vaes (Open Vld). “Bedoeling is om de sanering van de Guldenschaapstraat, Varkensmarkt en het eerste deel van Leuvensestraat klaar te krijgen voor het kerstshoppingweekend de week voor Kerstmis. Behoudens tegenslag met het weer moet dat lukken…”

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...