Eerste ‘slimme busbaan’ van Vlaanderen: ringtrambussen hebben altijd voorrang

De werken voor de eerste ‘slimme busbaan’ van Vlaanderen zijn afgerond op de Sint-Annalaan (N202). Het is meteen ook het eerste afgewerkte deel van het grootschalige Ringtrambus-traject tussen het UZ Brussel en Brussels Airport. Op termijn zullen pendelaars hun reistijd op deze buslijn met minstens een kwart zien dalen. De Ringtrambussen stoppen vanaf nu aan de nieuwe haltes.

De grote wegenwerken die De Werkvennootschap uitvoerde op de Sint-Annalaan, op de grens tussen Vilvoorde en Grimbergen, zijn voltooid. Een huzarenstukje want de ruimte tussen de huizenrijen was op de Sint-Annalaan erg beperkt. In beide rijrichtingen twee extra afzonderlijke busbanen aanleggen, bovenop de twee bestaande rijstroken voor autoverkeer was onmogelijk. Je botste er letterlijk op de voorgevels. Op een beperkte ruimte slaagde men erin busbanen slim te verweven met autorijstroken waardoor het openbaar vervoer steeds voorrang heeft op de auto.

De heraangelegde Sint-Annalaan heeft dan ook drie in de plaats van de verwachte vier rijbanen: twee rijvakken voor het gewone verkeer met daartussen slechts één busbaan. Op die middelste rijstrook rijden bussen in beide richtingen op één en dezelfde busbaan, zonder conflicten. Het concept van deze ‘slimme busbaan’ is uniek in Vlaanderen. Een uitgekiende verkeerslichtenregeling aan de diverse kruispunten zorgt ervoor dat de bus steeds sneller kan vertrekken dan de auto’s waardoor hij steeds voorrang heeft op het andere verkeer. Zo zal de reistijd op deze buslijn in de toekomst met minstens een kwart dalen.

“Deze slimme busbaan zorgt ervoor dat we, op een plek waar geen plaats is voor een dubbele busbaan, de bus toch voorrang kunnen geven in beide richtingen”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “Het Ringtrambustraject wordt zo aantrekkelijker voor de pendelaar, en zal de komende jaren nog sneller worden dankzij bijkomende investeringen. Dat is fantastisch nieuws in de filegevoelige Vlaamse Rand.”

De heraangelegde Sint-Annalaan is het eerste afgewerkte deel van het 16-kilometer lange Ringtrambustraject tussen het UZ Brussel en Brussels Airport. De Ringtrambus is een van de drie nieuwe tramlijnen van het Brabantnet en zal een alternatief bieden voor de structurele files in de Noordrand. De trambus zal belangrijke locaties in de Noordrand verbinden, zoals de Heizel, het station van Vilvoorde en Brussels Airport.

Vanaf deze maand bedient Lijn 820 Jette-Vilvoorde-Zaventem de drie nieuwe haltes op de Sint- Annalaan: Bergdal, Ringlaan en Mutsaard. De oude haltes Rijkendalstraat, Bloemendallaan, Strombeek Kerk en Pierebad worden niet meer bediend. Meer info op de website van De Lijn.

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...