De biologische fruit- en groentesapjesproducent Pajottenlander schrijft een nieuw hoofdstuk in haar geschiedenis. Ontstaan als familiebedrijf in 1987, wordt het bedrijfje na 34 jaar overgenomen door Camille Depuydt (32) uit Ieper, voormalig hoofd van Coolblue België. En daar is ze volledig klaar voor: “Ik wil het bedrijf verder leiden en ontwikkelen naar de noden van deze tijd”, klinkt het.
Pajottenlander werd opgericht in 1987 als familiebedrijf langs de Kerkstraat in Pepingen met een grote een passie voor ecologie en biologische landbouw. Peter Vandendaele en zijn echtgenote Linda Plessers kochten er een herenhuis aan met grote met boomgaard en startten er met biologische fruitteelt. Nadien verwerkten ze de overschotten van de oogsten tot fruitsappen. Pajottenlander breidde doorheen de jaren het aanbod uit tot maar liefst 35 verschillende fruit- en groentesappen en haverdranken. Bij het bedrijf staan kwaliteit, een minimale ecologische voetafdruk en eerlijke handel altijd op de eerste plaats. Maar, ook een eerlijke en duurzame relatie opbouwen met alle partners, en zo eerlijke prijzen garanderen, staat centraal in de aanpak van Pajottenlander.
Primeur in Europa
Op 34 jaar tijd heeft het bedrijf al heel wat bereikt. “Met maar liefst 23 fruitsappen, 6 groentesappen, vlierbloesemdrank, 2 haverdranken en 3 fruitbereidingen, is Pajottenlander uitgegroeid van een kleinschalig familiebedrijf naar een gevestigde waarde in de Belgische biowereld”, vertelt Peter Vandendaele. “In 2020 verwerkten we 1.350.000 liter biologisch fruit- en groentensap en verkochten we meer dan 2 miljoen statiegeldflessen. We zorgen zelfs voor een primeur in Europa, want wij lanceerden in 2020 nog de eerste haverdrank in een milieuvriendelijke statiegeldfles.”
Maar, na al die jaren is het voor Peter en Linda tijd om de fakkel door te geven. Ze hebben zelf geen opvolging, dus zochten ze verder naar andere mogelijkheden. De 32-jarige Camille Depuydt uit Ieper bood zich meteen aan. Zij ruilde haar job als hoofd van Coolblue België in om CEO te worden van Pajottenlander. “Ik heb zin om zelf de handen vuil te maken”, vertelt ze ons. “Pajottenlander is misschien een kleiner bedrijf dan Coolblue met maar vier werknemers, maar met een grotere persoonlijke uitdaging. Alles valt er samen, zowel mijn passie voor gezonde en biologische voeding als een sterk merk met lokale verankering en de mogelijkheid om een bedrijf verder uit te bouwen.”
Camille zal de komende jaren een volgend hoofdstuk schrijven aan het authentieke verhaal van Pajottenlander, en het bedrijf verder leiden en ontwikkelen naar de noden van deze tijd. De focus zal hierbij komen te liggen op het versterken van de lokale productie, het verstevigen van de marktpositie en het opwaarderen van de reststromen.