Paaltjes moeten bestuurders van voetpad houden

 

Een week nadat een buurtcomité gestart is met een petitie om de verkeersveiligheid op de drukke Brusselsesteenweg aan te klagen, heeft de gemeente al een paar maatregelen genomen. Zo werden om te vermijden dat het voetpad nog als derde rijvak gebruikt worden door gehaaste bestuurders zilverkleurige paaltjes geplaatst. Ook extra controles en een nieuwe kiss & ride-zone aan de Sinte-Maartenschool moeten soelaas bieden.

Het buurtcomité Leefbaar Meise kaartte vorige week nog de verkeersonveilige situatie op de de Brusselsesteenweg, die door het centrum snijdt, aan. “De straat moet veel te veel verkeer verwerken, de wagens rijden er bovendien veel te snel en het voetpad wordt gewoon gebruikt als derde rijvak”, klonk het. Er werd ook een petitie gelanceerd.

Schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA) erkent de problematiek en werkte de voorbije maanden naar eigen zeggen al aan oplossingen. “Intussen werden al zilverkleurige paaltjes van roestvrij staal geplaatst op het voetpad”, legt De Valck uit. “Dat moet voorkomen dat gehaaste bestuurders zomaar even het voetpad gebruiken om gezwind een tegenligger voorbij te rijden. Vele inwoners durfden niet meer op het stuk voetpad tussen de muziekacademie en het kruispunt met de Blauwenberg te wandelen. Het is net daar dat we deze paaltjes nu gezet hebben. Het probleem was er dan ook het grootst. Er worden echter nog bijkomende paaltjes besteld om ook andere locaties te beschermen.”

Dat de auto’s er te snel rijden ondanks de nabijheid van verschillende scholen is ook een feit. “De politie gaat extra controleren op snelheid in de zone 30. Om bestuurders te sensibiliseren en te informeren plaatste de politie al een digitale lichtkrant. Ook gaan we bijkomende wegmarkeringen ‘zone 30’ aanbrengen op de belangrijkste toegangswegen. Daar zal niemand kunnen naast kijken.”

Andere problemen zijn ook de verkeersknoop tijdens spitsuur even verderop aan de Sinte-Maartenschool “In overleg met de school werd een aantal maatregelen bedacht en uitgewerkt. Het zebrapad aan de carpoolparking werd verlegd naar een lichtere plaats en het voetpad werd eveneens degelijk heraangelegd. Er is nu ook een nieuwe kusje-en-weg-zone ingericht ter hoogte van de schoolpoort. Dit moet een oplossing bieden voor de lange files die er vaak staan.” Om te vermijden dat ouders het voetpad nog langer versperren werd er voor hen ook een fietsenrek geplaatst aan de schoolpoort.

Het buurtcomité Leefbaar Meise maakt vandaag gebruik van het spreekrecht op de gemeenteraad. Zij pleiten voor de invoering van éénrichtingsverkeer op de Brusselsesteenweg.

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...