Nog deze zomer starten werken Ringtrambus

 

De werken aan de vrije busbanen voor de komst van de Ringtrambus starten nog deze zomer. De Lijn bestelde 14 trambussen voor het project. Deze worden rond de jaarwisseling geleverd en vanaf het voorjaar 2019 ingezet. De trambussen zullen eerst ingezet worden op de bestaande buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel omdat de busbanen dus nog moeten worden aangelegd.

De Ringtrambus is een van de drie nieuwe lijnen van het Brabantnet en moet een alternatief bieden voor de structurele files in de Noordrand. Deze trambussen van 24 meter verbeteren het reiscomfort sterk, want ze bieden niet alleen plaats voor meer reizigers, maar ook voor fietsen en bagage.

De busbanen voor de Ringtrambus moeten nog aangelegd worden. Daarom worden de trambussen

eerst ingezet op de bestaande buslijn 820 tussen Brussels Airport en het Universitair Ziekenhuis Brussel omdat die grotendeels overlapt met het Ringtrambustraject. Ze rijden via Brucargo, het station en het centrum van Vilvoorde, de wijk Kassei, de tewerkstellingszone rond de Medialaan, Koningslo, Strombeek en de Heizelvlakte.

De werken voor de aanleg van de 16 kilometer vrije busbanen starten al deze zomer. De Werkvennootschap heeft een aannemer aangesteld voor het hele traject. “De kleinere aanpassingswerken aan 20 haltes en 20 straten, waarvoor geen omgevingsvergunningen nodig zijn, worden gespreid tussen de zomer van 2018 en 2019”, zegt woordvoerder Marijn Struyf. “Binnen deze werken gaan we ook een vrijliggend fietspad aanleggen langs de Koning Albert II-laan in Vilvoorde. In augustus is de eerste spadesteek voorzien. Het is de bedoeling dat we op termijn langs het hele tracĂ© van de Ringtrambus vrijliggende fietspaden aanleggen wanneer we ergens werken aan een vrije busbaan. Aan alle haltes komt dan ook een goede en veilige fietsenstalling.” De busbanen worden, volgens het verloop van de werkzaamheden, stap voor stap in gebruik genomen.

Hoe de ringtrambus precies door Vilvoorde centrum zullen rijden is wel nog niet helemaal duidelijk. Een onderzoeksbureau onderzoekt daar een alternatieve piste om in plaats van rechtdoor de Stationlei te nemen rechtsaf naar de Schaarbeeklei en de Parkstraat om zo het station te bereiken. “Het gaat om een technische studie waarbij rekening gehouden wordt met tellingen, plaatsing lichten en parkeerplaatsen”, zegt burgemeester Bonte, die een binnen een zestal weken de conclusies verwacht.” Eerder werd al beslist dat de rotondes van het Heldenplein plaats zullen maken voor lichtengestuurde kruispunten.

De voormalige autokeuring op de Schaarbeeklei zal overigens dienst doen als voorlopige stelplaats van de trambussen. “De stad is akkoord gegaan met een tijdelijke vergunning voor een twee à drietal jaar op voorwaarde dat die dan samen met de huidige stelplaats van De Lijn onder het viaduct verdwijnt naar een terrein vlakbij de nieuwe gevangenis in Haren.”

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...