Westvaartdijk eindelijk gerenoveerd

Het agentschap Waterwegen en Zeekanaal gaat de Westvaardijk grondig renoveren. Voor burgemeester Marleen Mertens (CD&V) van Grimbergen is dit alvast goed nieuws. De gemeenteraad zoekt al jaren naar een oplossing om de verbindingsweg opnieuw aan te leggen: die ligt er erbarmelijk bij. Voor Bart Laeremans, fractievoorzitter van de oppositiepartij Vernieuwing is minder opgezet met de plannen.

‘In de praktijk betekent deze overeenkomst dat er een lange omleiding wordt gecreëerd voor het intensieve zware vrachtverkeer dat nu rechtstreeks via de Westvaartdijk naar de Verbrande Brug rijdt’, zegt Laeremans.

‘De woonwijk van de Verbrande Brug zal hierdoor heel wat meer overlast krijgen dan vandaag. Daarbij werd nog niet eens afgedwongen dat ‘Waterwegen en Zeekanaal’ de noodzakelijke heraanleg van dit traject zal bekostigen. In ruil voor deze beheersoverdracht wordt de Westvaartdijk tussen de Fabrieksweg en de Industrieweg binnenkort afgesloten. Er komt een kilometerlange kade zodat alle bedrijven er rechtstreeks toegang krijgen tot het kanaal.

Ook aan de Oostvaartdijk wordt op termijn zo’n rechtstreekse toegang voorzien. Hierdoor zal het uitzicht van de kanaalzone in Grimbergen drastisch veranderen. Onze gemeente wordt meer dan ooit de industriële voorhaven van Brussel. Terwijl Vilvoorde zijn industriegebied langs het kanaal systematisch omvormt tot woongebied, doet Grimbergen helaas precies het tegenovergestelde’, eindigt Bart Laeremans.

 Marleen Mertens vindt het jammer dat Vernieuwing probeert om verkeerde informatie te verspreiden.

Dit dossier sleept al jaren aan en de burgemeester vindt de overeenkomst dan ook een goede zaak voor Grimbergen. 

‘De weg bevindt zich al zeer lange tijd in slechte staat, maar wij hebben de centen niet om de renovatie en heraanleg te betalen. De valse repliek van Laeramans zaait alleen maar verwarring bij de inwoners terwijl het dossier volledig anders is opgevat. ‘Waterwegen en Zeekanaal’ gaat de weg zeker en vast compleet vernieuwen. De vergelijking tussen Vilvoorde en Grimbergen gaat ook niet op. Vilvoorde zit geplaagd met zwaar verontreinigd gebied terwijl in Grimbergen de economische bedrijvigheid door deze ingreep een extra boost krijgt.

Vergeet toch niet dat we hier spreken over watergebonden bedrijven die hun transport nu vaak noodgedwongen over de weg organiseren tot groot ongenoegen van de buurtbewoners. Door het gebruik van de nieuwe kade kan er veel meer via de waterweg worden verscheept wat meteen een verademing moet worden voor Grimbergen’, besluit Mertens.

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise