Spanjebergstraat wil masterplan aanpassen

De bewoners van de Spanjebergstraat trekken vanavond naar de gemeenteraad in Dilbeek. Daar willen ze met een petitie het gemeentebestuur overtuigen om het masterplan aan te passen.

 

De buren dienden een petitie met 600 handtekeningen in om tijdens de gemeenteraad hun voorstel te mogen verdedigen. De bewoners hebben vooral moeite met het verdwijnen van parkeerplaatsen en de busbaan in hun straat.

“Volgens het masterplan wordt er voor het verkeer eenrichtingsverkeer ingesteld”, zegt Piet Ronsijn, een van de initiatiefnemers. “Daar zijn we zeker voor te vinden. Alleen mogen de bussen van De Lijn wél nog in beide richtingen door onze straat rijden. De plannen voorzien zelfs een busbaan, zodat de buschauffeurs een vrijgeleide krijgen. Daar hebben we moeite mee. Wanneer ze vrije baan krijgen, zal de snelheid alleen nog maar verhogen. En dat is levensgevaarlijk voor de bewoners én voor de kinderen die hier school lopen”, klinkt het.

“Momenteel rijden er dagelijks 246 bussen door onze smalle straat. Dat is te veel van het goede. De nieuwe Spanjebergstraat zal alleen maar gevaarlijker worden.” De bewoners vragen om de busbaan te vervangen door een breed fietspad, parkeerplaatsen en bredere voetpaden. De bussen zouden volgens hen dan het gewone verkeer in één richting kunnen volgen.

Mobiliteitsschepen Stijn Quaghebeur (N-VA) begrijpt de opmerkingen van de bewoners, maar betreurt dat er tijdens de openbare onderzoeken geen bezwaar werd gemaakt. “Intussen is de bouwvergunning al geruime tijd afgeleverd”, zegt Quaghebeur. “Door deze petitie wordt de druk wel sterk opgevoerd en dat geeft ons te weinig tijd om met een uitgewerkt voorstel te komen. Intussen gaan de werken van start in februari, zoals voorzien”, aldus Quaghebeur.

Volgens de bewoners werden er eerder geen bezwaren ingediend omdat de plannen eerst niet duidelijk waren. “Op de simulatiebeelden was niet duidelijk dat er parkeerplaatsen zouden verdwijnen en dat er een busbaan zou komen”, zegt Ronsijn. “Daarom werd er toen niet gereageerd. Toen de effectieve plannen duidelijk waren, zijn we in actie geschoten. Wij willen een veilige straat voor de volgende 50 jaar, en geen stadsboulevard.”

Topartikels editie Dilbeek-Ternat-Pajottenland