Het gemeentebestuur van Asse en de intercommunale Haviland houden twee infoavonden over het goed aanbieden van PMD, papier en karton.
Sinds begin januari gebeurt de ophaling van die fracties niet meer door de gemeentediensten, maar door Haviland.
Dat gebeurde zonder extra communicatie. Op zich geen probleem, ware het niet dat Haviland voor PMD strikt de regels van FostPlus volgt, waar de gemeentediensten die regels blijkbaar nooit erg strikt toepasten.
Gevolg was dat vanaf januari massaal veel zakken bleven staan omdat er niet toegelaten restfracties inzaten.
Een maand later blijft het nog steeds klachten regenen van bewoners die niet begrijpen wat er verkeerd is aan hun blauwe zakken. Dat veroorzaakt ook heel wat zwerfvuil in de straten, omdat de zakken vaak niet terug worden binnengehaald.
Ook plasticbakken met papier worden niet meer opgehaald, iets waar de gemeentediensten vroeger geen probleem van maakten.
De twee infoavonden moeten alle sorteer- en inzamelproblemen van de baan helpen.
Ze hebben plaats op dinsdag 25 februari of maandag 10 maart, telkens om 20 uur, in cultuurzaal Oud Gasthuis, Huinegem 4.
Klachten over de ophaling van PMD en/of papier en karton kunnen ook rechtstreeks worden gemaild aan Haviland: dispatching@haviland.be.
De klachten worden beantwoord binnen de dag, al hangt de doorlooptijd voor de oplossing af van het type van klacht.
Via deze link vind je alle info over de sorteerregels.