Nen blonde, nen Tripel … Affligem bier is populair in de Goeiedag regio. Gebrouwen in Opwijk maar met diepe roots in de abdij Affligem is het de verpersoonlijking van wat een ‘streekbier’ heet te zijn. Een flink aantal jaren geleden kwam het Affligembier in handen van Alken-Maes, op zijn beurt een deel van de Heineken groep.
Alken-Maes wil de bieren van Affligem nu een nieuw elan geven met een nieuwe fles, een nieuw glas en … een nieuw concept: het degusteren van het Affligembier met een aparte ‘tray’ (Engels voor dienblad) én een gistglaasje.
Je scheidt het bier en de gistdepot (de onderste twee tot drie centimeter) door het gebruik van een gistglaasje. Op die manier kan je het bier op verschillende wijzen degusteren, mét of zonder gist.
Alken-Maes gaat het Affligem assortiment ook internationaal promoten door het aantal exportlanden uit te breiden van 11 naar 35 landen. Centraal in deze campagne staan begrippen als vakmanschap, toewijding en puurheid.
In de campagne, waarin ook de nog resterende monniken van Affligem worden betrokken, wordt ook beklemtoond dat het bier kan rekenen op een zeer oude traditie. Reeds in 1047 werd in de abdij Affligem bier gebrouwen. Over een paar jaar kan je dus spreken over een ‘millennium’ van brouwerstraditie die zich vertaalt in een uitmuntende kwaliteit.
Dat ook de consument die kwaliteit erg waardeert, wordt bewezen door de jaarlijkse groeicijfers van 19 procent.
Binnenkort kan je de Affligembieren ook in de speciaalzaak aantreffen in een nieuwe verpakking: drie flesjes Affligem Tripel of zes flesjes Affligem Blond of Dubbel in een aantrekkelijk kleedje.