Recent werden de ANPR-camera’s van de vier verschillende trajectcontroles in Bellingen geïnstalleerd. De timing wanneer de camera’s effectief in werking treden is nog niet gekend. CD&V Pepingen stelt zich de vraag of één van de camera’s wel op de juiste locatie geplaatst werd. Volgens het vernieuwde mobiliteitsplan loopt het controletraject op de Trapstraat immers over twee verschillende snelheidsregimes, wat een controle onmogelijk maakt.
Mobiliteitsplan
“Het vernieuwde mobiliteitsplan maakt een duidelijke afbakening van de verschillende snelheidszones. Zo voorziet het plan in elke bebouwde kom een zone 30, ook in een deel van de Trapstraat in Bellingen. De bebouwde kom (50 km/uur) start vanaf de verkeersdrempel aan de kerk van Bellingen, waar ook een camera geplaatst werd. Volgens het mobiliteitsplan start halverwege de Trapstraat, ter hoogte van huisnummer 55, een snelheidszone 30 km. We stellen vast dat het tweede controlepunt van de trajectcontrole bijna aan het einde van de Trapstraat, aan huisnummer 27, geplaatst werd” verduidelijkt CD&V fractieleider Peter Van Cutsem.
Wettelijke controle
“Deze cameraopstelling kan niet want een trajectcontrole kan slechts geïnstalleerd worden op een wegdeel met één uniform snelheidsregime. Zo kan men over een traject met verschillende snelheden niet uitmaken in welk gebied te snel gereden werd en kan je hier dus niet besluiten op basis van welke bepaling een inning of boete berekend zal moeten worden. Daardoor stellen we ons de vraag of de controle wel wettelijk zal zijn”, stelt Peter Van Cutsem.
Aanpassing mobiliteitsplan
“Tijdens de gemeenteraad van 3 oktober brachten we dit probleem onder de aandacht. Het LVB/OpenVLD-schepencollege viel uit de lucht. Het blijft echter een open vraag of men de trajectcontrole zal verplaatsen of dringt een aanpassing aan het vernieuwde mobiliteitsplan zich na een paar maanden al op?”, besluit CD&V fractieleider Peter Van Cutsem.