Toekomstplannen voor Renault-fabriek muurvast

Vandaag – dag op dag 20 jaar geleden – kregen de ruim 3.000 arbeiders van Renault Vilvoorde te horen dat ‘hun’ fabriek zou sluiten. Ondertussen staat het gebouw langs de Schaarbeeklei nog steeds leeg. Al zijn er wel plannen om er baanwinkels en heel wat sport- en recreatieruimten in onder te brengen. Maar die plannen zitten – volgens burgemeester Bonte door Uplace – muurvast. De stad wil nu dat de Vlaamse regering het project deblokkeert.

Afgelopen weekend was de voormalige Renault-fabriek op de hoek van de Broekstraat met de Schaarbeeklei in Vilvoorde het decor van de tentoonstelling rond de 20ste verjaardag van de sluiting van de fabriek. Dat er – 20 jaar na het sociale drama – nog steeds een tentoonstelling in gegeven kan worden, is opmerkelijk. Want al jaren zijn er plannen om de fabriek een nieuwe bestemming te geven. Zo zouden er een twintigtal baanwinkels, een fitness, een bowlingbaan, een sporthal en een binnenspeeltuin in moeten komen. Zouden, want de in 2016 door de stad Vilvoorde afgeleverde socio-economische vergunning werd inmiddels vernietigd en er lopen procedures bij de Raad van State en de Raad voor Vergunningbetwistingen.

“Allemaal de schuld van Uplace en de Vlaamse regering”, meent Vilvoords burgemeester Hans Bonte (sp.a). “In het hele gebied tussen onze stad en Machelen is volgens het Vlaams Strategisch Gebied voor een kleine 85.000 vierkante meter aan retail mogelijk. Uplace neemt daarvan al 55.000 vierkante meter in beslag. Her en der zijn er nog wat kleinere projecten, terwijl de plannen op de Renault-site een oppervlakte van 22.000 vierkante meter bestrijken. Te groot vindt de Vlaamse regering, omdat de opgelegde 85.000 vierkante meter daardoor overschreden wordt. Gevolg? De socio-economische vergunning werd vernietigd. Onbegrijpelijk. Waarom worden de plannen op de Renault-site vernietigd en mag Uplace hier 500 meter vandaan wel haar gang blijven gaan? Wij hebben de socio-economische vergunning afgeleverd op een moment waarop Uplace nog niet al haar vergunningen op zak had. Niet echt fair dat ons project dan geweigerd wordt.”

Inmiddels is de stad Vilvoorde in beroep gegaan. Zo lopen er procedures bij de Raad van State en de Raad voor Vergunningsbetwistingen. “De herbestemming van de Renault-fabriek is dan ook een must voor onze stad”, gaat Bonte verder. “Op een steenworp hier vandaan worden momenteel namelijk duizend woningen gebouwd in het kader van het Watersite-project. Dit nieuwe stadsdeel moet de oude vervuilde kanaalzone ombouwen tot een hippe plek waar het aangenaam wonen en leven is. Door vlakbij baanwinkels, waaronder een tuincentrum en een grootwarenhuis te bouwen, moeten onze huidige en nieuwe inwoners in de toekomst niet langer naar Grimbergen of Melsbroek trekken om hun inkopen te doen. De noodzaak aan winkels, sport en recreatie is vandaag reeds voelbaar.”

Naar aanleiding van het herdenkingsweekend van 20 jaar sluiting van Renault roept Hans Bonte de Vlaamse regering op “om het nodige vertrouwen te hebben in de toekomstplannen van de Zennestad om verder te bouwen aan een fiere Vlaamse stad aan de rand van Brussel. We vragen dan ook om het verzet tegen de realisatie van het project op de oude Renault-fabriek op te heffen. Vooral het oude industriële bekken en de kanaalzone hebben nood aan een snelle doortastende vernieuwing. De site kan uitgroeien tot een symbool van city mining waarbij oude infrastructuren omgebouwd worden tot hedendaagse en toekomstgerichte stedelijke hefbomen.”

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise