“Verkeersdrempels zorgden voor te veel overlast”

 

De gemeente haalt op vijf plaatsen de ‘te hoge’ verkeersdrempels weg. “De voordelen wegen niet op tegen de nadelen”, zegt schepen Paul Van Doorslaer (N-VA). “We kregen heel wat klachten van bewoners over barsten in hun woningen door de klappen van het zware verkeer.” Dat is onder meer het geval bij Frans Kerremans (87) in de Neromstraat. Pittig detail: de man liet de drempels als oud-burgemeester zélf plaatsen begin jaren ‘80. “Toen waren ze nodig, maar nu ben ik blij dat ze eindelijk weg zijn.”

De drempels in kwestie liggen in de Meuzegemstraat (1), Neromstraat (1) en de Westrodestraat (3). In de Meuzegemstraat zijn de werken al voorbij. Gisteren was het de beurt aan de Neromstraat.

Tot groot jolijt van Frans Kerremans want het obstakel lag voor zijn deur. “Ik ben blij dat ik er eindelijk vanaf ben”, lacht de oud-burgemeester, die de drempels destijds nochtans zélf liet plaatsen. “Dat was in 1982 of 1983 in mijn eerste legislatuur als burgemeester. Normaal zou die op 100 meter van mijn deur liggen, in de halve bocht aan café Mertens. Maar daar kwam protest tegen. Ik heb dan maar gezegd dat ze voor mijn deur mochten liggen. Dan kon niemand iets zeggen.”

Maar na een paar jaar kreeg Kerremans spijt van zijn beslissing, zeker toen zijn nieuwe woning dichter bij de straat kwam te liggen. “Ik had na een paar jaar al de eerste barsten boven mijn garage. Het probleem is dat het zware verkeer in de loop der jaren almaar is toegenomen. Als ze daar ‘s nachts over vlogen gaf dat een enorme klap. Vooral voor mijn vrouw was dat vervelend want zelf slaap ik heel vast.”

Kerremans heeft in de loop der jaren meermaals de vraag gesteld om de drempels te verwijderen. “Je hebt ze er zelf gelegd”, kreeg ik dan te horen. “Ik heb mezelf wat gekoeioneerd door dat destijds te doen. Het was toen de mode om overal drempels te leggen waar iet of wat te hard werd gereden. Maar nu ben ik heel blij dat ze weg zijn.”

Of de snelheid dan weer geen probleem wordt? “Dan moeten ze maar meer controles doen…”

“Dit is vooral op vraag van de bewoners zelf”, zegt schepen van Openbare Werken Paul Van Doorslaer (N-VA). “Ze kloegen overal over de zware klappen als vrachtwagens over de drempels rijden. Door de trillingen kwamen er barsten en scheuren in hun woningen. Ook ‘s nachts was er vaak overlast door chauffeurs die de obstakels pas op het laatste moment zagen en zwaar in de remmen moesten.”

Wat dan met de verkeersveiligheid? “We gaan voorlopig niks in de plaats zetten. Het moet beginnen bij de mensen zelf. Zij moeten de knop omdraaien en zich houden aan de snelheidslimiet. Maar we zullen het uiteraard in de gaten houden en desgevallend meer laten controleren.”

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...