Komend weekend grote (kraan)manoeuvres aan station Liedekerke

Infrabel zet komend weekend (27 en 28 september) twee zware kranen – waaronder eentje van 500 ton – in om vier brugdekken van elk 45 ton te plaatsen aan het station van Liedekerke, als basis voor de nieuwe autotunnel.

Brugdek station liedekerkeOm dit te kunnen doen, moet eerst de bovenleiding opzij worden getrokken tot er voldoende ruimte – een viertal meter – is om de brugdekken ertussen te manoeuvreren.

Eerst wordt de elektrische spanning (meer dan 3000 volt) van de bovenleiding afgekoppeld. Nadien moet een deel van die bovenleiding opzij getrokken worden om plaats te maken voor de grote brugdekken.

Alternatieve treindienst

De werken starten vrijdagnacht (na de laatste trein) en duren tot maandagmorgen 4 uur. De ochtendspits op maandag zou geen hinder meer mogen ondervinden van de werken.

Tijdens de werken zijn 2 van de 4 sporen buiten dienst. NMBS voorziet een alternatieve treindienst voor de reizigers:

  • Wie reist tussen Lokeren en Poperinge, moet er rekening mee houden dat de trein niet zal stoppen in de stations Brussel-Zuid en Brussel-Centraal. Reizigers uit deze stations kunnen wel een beroep doen op andere treinen van de noord-zuidverbinding.
  • De trein van Brussel-Noord naar De Panne zal 6 minuten vroeger vertrekken vanuit Brussel-Noord. De treinrit zal dus 6 minuten langer duren.
  • Reizigers die de verbinding Brugge – Gent – Aalst – Luchthaven nemen, dienen in Brussel-Noord over te stappen om van en naar de luchthaven te sporen. Er zal via een andere trein een bijkomende stop voorzien worden in Zaventem voor wie specifiek van Zaventem naar de luchthaven wil reizen en terug.

Meer informatie vindt u op www.nmbs.be.

Autotunnel klaar tegen 2016

De nieuwe tunnel biedt heel wat voordelen. Het belangrijkste voordeel is dat hij breder wordt dan de bestaande tunnel.

Via de nieuwe tunnel wordt het station ook beter bereikbaar. Aan beide kanten komen extra en bredere toegangen naar de perrons.

Voor de minder mobiele reizigers komen er ook liften. Een hele verbetering. De nieuwe tunnel zal 17 meter breed en 30 meter lang zijn. Hij moet klaar zijn tegen 2016.

De kostprijs van de tunnel is 1,5 miljoen euro.

Activiteiten van uw vereniging gratis in onze agenda? Klik hier!