Klantvriendelijkheid en veilig betaalverkeer zijn essentieel voor de uitbouw van een succesvolle webwinkel. De Safeshops Awards zetten elk jaar webshops in de kijker die hebben bijdragen tot het succes van e-commerce en online shopping in België. De Awards zijn al aan de zesde editie toe. Dit jaar is in de categorie ‘small webshops’ de Pajotse website Het Huis van de Geuze in Lennik één van de genomineerden.
De jury bestaat uit consumenten die regelmatig online aankopen doen. Hun oordeel bepaalt wie uiteindelijk wint. Er zijn categorieën voor kleine, middelgrote en grote webwinkels. In elke categorie zijn er vijf deelawards en wordt een hoofdwinnaar aangeduid. Het Huis van de Geuze, dat werd opgericht in 2007, is dit jaar één van de genomineerden voor de Safeshops Awards. Wat begon als een garagestart-up groeide uit tot een onderneming in een groot pakhuis in Lennik met een grote voorraad geuze, kriek en lambiek. Geuzeliefhebbers kunnen kiezen om hun bestelling te laten thuisbezorgen of af te halen. Om de klanten maximaal ten dienste te zijn, kunnen bestellingen 7 dagen op 7 worden afgehaald, dus ook op zondag.
Lokale markt
De Benelux is voor Het Huis van de Geuze veruit de belangrijkste markt. Ongeveer 40% van het cliënteel is Belgisch. Een groot deel daarvan uit het Pajottenland, de Zennevallei en de Denderstreek. Nederland is goed voor een kwart van de orders, en op nummer drie en vier staan Zweden en Italië. Vroeger was ook het Verenigd Koninkrijk een belangrijke afzetmarkt, maar de Brexit gooide roet in het eten. Vorig jaar liet Het Huis van de Geuze een volledig nieuwe webwinkel bouwen, die heel wat meer mogelijkheden biedt. Met de steun van het exportagentschap Flanders Investment & Trade werd naast het Nederlands en het Engels ook een Franse versie online gezet. Het aantal klanten uit Frankrijk en Franstalig België steeg aanzienlijk en compenseerde zo het verlies van de Britse markt.
De lockdown in 2020 gaf een enorme boost aan de Pajotse webwinkel. “De productenportfolio werd stevig uitgebreid”, legt zaakvoerder Yves Panneels uit. “We bieden nu ook bieren van niet-lambiekproducenten, Pajotse wijnen en sterke dranken aan. In onze catalogus hebben we vaak zeer exclusieve bieren, die je bijna nergens anders vindt. Het aantal klanten vervijfvoudigde. Door de snelle toename van het aantal bestellingen hebben wij de order processing flink moeten stroomlijnen. Ook qua aankoopbeleid werken we nu helemaal anders dan een paar jaar geleden. Er werden bijkomende investeringen gedaan, de administratie en facturatie werden grotendeels geautomatiseerd en het voorraadbeheer gebeurt nu in real-time.”