De autoloze zondag lokte in Asse dit keer gemakkelijk 10.000 mensen naar het centrum, al kwamen de meesten vooral om te kuieren op de 2,5 km rommelmarkt. Daarmee werd het vlot de meest succesvolle editie in vijftien jaar.
Het is zelden of nooit gezien dat je in Asse zo op de koppen kunt lopen, vanaf het station tot twee kilometer verder aan de Wijndruif, met inbegrip van de Nieuwstraat en het Kerkplein. Tel er ook nog de Hopmarkt bij, waar dit keer de kermis stond opgesteld, omdat het Gemeenteplein momenteel nog tot Duvelpark getransformeerd is. Ronduit nog nooit gezien in de vijftien edities van de autoloze zondag in Asse.
“Ik heb het nog nooit zo druk geweten”, zei ook Frans Monné uit Asse-Terheide, al jaren steevast een van de huifkarmenners, die de bezoekers op gratis taxiritjes vergasten tussen de Markt en de Wijndruif. Opmerkelijk beeld ook: de politie liet op alle invalswegen vrachtwagens van de gemeentelijke werkliedendienst dwars over de weg plaatsen. Het spook van Nice waart ook door Asse.
Op het autovrije parcours was het echter gezelligheid troef. De jeugdbewegingen zorgden voor allerlei attracties verspreid en aan het Oud Gasthuis was er een Klimaatdorp opgetrokken, maar toch werden al deze activiteiten zwaar overvleugeld door de rommelmarkt. Die werd enkele jaren geleden geïntroduceerd als een zijdelingse activiteit om de lege plekken wat te vullen, maar intussen hebben de rommelstandjes zowat elk hoekje en kantje van het autovrije parcours compleet ingepalmd. De 400 beschikbare plaatsen waren dit keer zelfs al voorhand bezet.
Die rommelmarkt lokt ook duidelijk de grote massa, tot zelfs van ver buiten Asse. De handelaars, die -op de horeca na- vroeger de autoloze zondag volledig negeerden, beginnen eveneens de commerciële kracht in te zien. Een tiental handelaars gaven de dag daarmee ook een beetje een braderiegevoel. “Ons kraam werd zowat overrompeld, bovendien door mensen die helemaal niet ons normale publiek zijn in de winkel. Dit vraagt om meer”, zegt Geert Vonck van De Sporthoek, die voor het eerst inpikte op het gebeuren.
Door de enorme drukte was fietsen op het autovrije parcours haast nergens meer mogelijk. De vraag rijst dan ook stilaan wat er op deze dag nog overblijft van het begrip ‘autoloze zondag’, behalve dat er in het centrum geen auto’s zijn toegelaten. Deze massagebeurtenis zorgt echter voor zo’n zware ecologische voetafdruk dat de ‘autoloze zondag’ intussen haar oorspronkelijke doel al lang voorbijschiet. Maar een kniesoor allicht die daarom maalt, zeker?