Jan De Nul Group uit Hofstade (Aalst) is ook de komende twee jaar nog aanwezig in Panama. Het bedrijf gaat er instaan voor de uitbreiding van de PSA-terminal in het Panamakanaal.
Na een ontwerp- en aanbestedingsfase van zes maanden werd het contract toegekend aan Jan De Nul Group en Saipem. Sinds de opening in 2010 heeft de PSA-terminal, aan de westelijke oever van de ingang van het Panamakanaal aan de Stille Oceaan, een capaciteit van 450.000 TEU. De terminal heeft een kademuur van 330 meter en is voorzien van drie walkranen en negen werfkranen.
De uitbreiding werd goedgekeurd door het parlement van Panama en is gepland om in de eerste helft van 2017 operationeel te zijn. Het contract omvat het baggeren en uitgraven van ongeveer 4 miljoen m³ materiaal tot een diepte van 16,3 meter, plus de bouw van een 800 meter lange kademuur.
Jan De Nul Group is verantwoordelijk voor de baggerwerken en, in Joint Venture met Saipem, voor de uitbreiding van de kademuur. Eens de uitgebreide PSA-terminal volledig operationeel zal hij twee megaschepen tegelijkertijd kunnen afhandelen.
“Jan De Nul en Saipem hebben al verschillende grote bouwprojecten in Latijns-Amerika verwezenlijkt. Hun gecombineerde expertise biedt een grote meerwaarde in de realisatie van een meer robuuste terminalinfrastructuur in Panama”, lichtte Alessandro Cassinelli toe, Algemeen Directeur van PSA Panama.
De nieuwe kademuur zal voorzien worden van acht nieuwe walkranen voor super-post-Panamax schepen en 12 op een spoor gemonteerde portaalkranen.
Met dit contract worden tijdens de bouwperiode van twee jaar 1.000 nieuwe jobs en minstens 400 blijvende jobs voor de uitbating van de nieuwe terminal gecreëerd.