In Welle werd vanmorgen de nieuwe voetgangers- en fietsersbrug over de β inmiddels afgeschafte β spoorwegovergang in de Wellemeersenstraat officieel ingehuldigd. De brug is volledig gebouwd in tropisch hardhout en is een unicum in het Belgische landschap van spoorwegconstructies.
De inhuldiging gebeurde symbolisch met een estafetteloop over de brug door een 80-tal schoolkinderen van de gemeentelijke basisscholen in Welle, waarbij de kinderen ook elk een ballon lieten opgaan.
βDe houten passerelle lokt bij de inwoners en passanten heel positieve reacties uitβ, zegt schepen van Openbare Werken Jan De Nul (CD&V). βOok als gemeentebestuur zijn we meer dan opgetogen met het resultaat. Ons natuurreservaat De Wellemeersen krijgt er een mooi uithangbord bij.β
In de ontwerpfase was eerst sprake van een brug in staal en beton, maar Natuurpunt verzette zich daartegen. βAan de ontwerpers werd toen gevraagd de brug meer inpasbaar te maken in de directe omgeving. Daar is men echt wel in geslaagdβ, vervolgt De Nul.
βFelicitaties aan de ontwerpers zijn hier dus zeker op hun plaats. Deze 250 meter lange brug, uitgevoerd in tropisch azobe-hardhout past perfect bij het natuurgebied van 65 hectare.β
βAls herkenningspunt levert de brug ook een bijdrage aan ons lokaal wandel- en fietstoerismeβ, zegt burgemeester Jo Fonck (SP.A-Open), bevoegd voor Toerisme. βDe brug sluit aan op het Welle- en Kappelmeersenpad, een provinciale wandelroute van 11 km door het nog enige intact gebleven overstromingsgebied van de Dender. Deze flinke brok natuur, tussen de dorpskernen van Denderleeuw en Erembodegem, is zeker een verkenning waard.β
Infrabel investeerde ongeveer 950 000 euro in de bouw van de houten voetgangers- en fietsersbrug. Het project werd voor 20 procent medegefinancierd door de Europese Unie.
De constructie werd in Nederland gebouwd en bestaat uit een twintigtal geprefabriceerde brugdekken van 12 tot 20 meter. De bouw duurde iets meer dan een jaar. Theoretisch zou de brug honderd jaar moeten kunnen meegaan. Het Afrikaanse hout vraagt ook geen nabehandeling of onderhoud.
βHet is meteen de laatste overweg op de spoorlijn 50 (Brussel-Gent) tussen Aalst en Denderleeuw die door Infrabel wordt vervangen door een brugβ, zegt FrΓ©deric Petit, woordvoerder van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoornet.
βDit duurzame project komt de veiligheid van het spoornet en de stiptheid van het treinverkeer ten goede.β
De oude gelijkgrondse overweg werd intussen verwijderd.