Primeur nieuw Octopuslabel voor GBS Mollem (+ video & foto's)

Aan de GBS Mollem werd vanmorgen, als eerste in Vlaanderen, het nieuwe label van het Octopusplan opgehangen. Duizend scholen maken in de komende week kenbaar dat ze Octopusschool zijn.

De verplichte ‘zone 30’ rond de scholen bestaat tien jaar en het Octopusplan, een onderdeel van de Voetgangersbeweging, toont zich matig tevreden. Afgaand op de ongevallencijfers heeft de zone 30 haar nut bewezen, maar te weinig schoolomgevingen zijn intussen ook echt kindvriendelijk.

‘De chaos aan heel wat schoolpoorten is voor vele ouders nog steeds een argument om hun kind niet te voet of met de fiets naar school te laten gaan. Ook de verkeersveiligheid op de schoolroutes is nog voor veel verbetering vatbaar’, zegt Tom Dhollander, coördinator van het Octopusplan.

Schoolvervoerplan

De gemeente Asse zet de boodschap alvast kracht bij door dit schooljaar te starten met de opmaak van schoolvervoerplannen in samenwerking met het Octopusplan en de scholen van de drie netten.

‘De komende maanden start in alle basisscholen een digitale bevraging bij alle ouders’, zegt schepen van Mobiliteit Yoeri Vastersavendts (Open VLD). ‘Tegen februari of maart moet dan duidelijk worden waar zich de knelpunten in Asse bevinden. Doelstelling is om tegen volgend schooljaar deze knelpunten langs de schoolroutes al zoveel mogelijk weg te werken en de routes meer in te richten op maat van de kinderen.’

‘De bevraging heeft ook een sensibiliserend aspect. Je creëert een draagvlak door iedereen eens goed te laten nadenken over zijn/haar mobiliteit tussen thuis en de school’, aldus Vastersavendts.

65 procent te snel

Ter illustratie hield de verkeersdienst van de politie Amow dinsdag, woensdag en donderdag, telkens tussen 7 en 9 uur, snelheidsmetingen in de schoolomgeving in de Kasteelstraat in Mollem.

Richting Asse passeerden er 585 (dinsdag) tot 673 (donderdag) voertuigen, waarvan telkens een honderdtal vrachtwagens. Richting Merchtem is dat een derde. Op enkele extremen na – één voertuig reed er 71 km per uur – ligt de gemiddelde snelheid in de schoolomgeving op 43 km per uur (richting Merchtem 42).

‘Globaal is er in de zone 30 wel een vertragend effect, maar 65 procent snelheidsovertredingen in de richting Asse is niettemin ernstig’, zegt Fred Scrayen, hoofd van de verkeersdienst.

Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk