Liedekerkenaar Glenn Van Stappen, zoon van de slager Van Stappen-Asselman, kreeg woensdag de tweede prijs bij de uitreiking van de jaarlijkse thesisprijs door de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).
De VRM bekroonde al voor de derde keer de beste thesissen op vlak van media.
Glenn Van Stappen kreeg de prijs voor zijn masterproef over nieuwe businessmodellen voor televisie. Hij onderzocht daarbij de gevolgen van de digitalisering en de convergentie op het business model van de Vlaamse commerciële televisiesector.
In zijn thesis legde hij vooral de nadruk op het spanningsveld tussen distributeurs en commerciële omroepen en op het advertentiemodel van de commerciële omroepen.
‘De distributeurs in Vlaanderen worden met eigen zenders en met betaaltelevisie stilaan zelf bedreigingen voor de commerciële omroepbedrijven’, besluit Van Stappen.
‘De veranderende en machtige rol van de distributeur zorgt ervoor dat er in Vlaanderen een gebrek aan vertrouwen is en de onderhandelingen tussen beide partijen stroef verlopen.’
‘De distributeurs zelf nuanceren deze spanningsvelden en focussen zich op een voor hen grotere problematiek: de komst van nieuwe spelers op markt.’
Volgens de jury komt uit de masterproef ook naar boven dat experts uit de mediasector geloven dat nieuwe (buitenlandse) spelers de Vlaamse markt zullen betreden.
Ze blijven er echter wel van overtuigd dat de bestaande spelers voldoende troeven hebben om de consument blijvend aan zich te binden.
De kracht van de huidige actoren ligt dan voornamelijk bij het aanbieden van lokale, Vlaamse content.
Van Stappen promoveerde afgelopen zomer aan de VUB met deze proef als Master in de Communicatiewetenschappen, nota bene onder de hoede van de ook al Liedekerkse professor Katia Segers.
De volledige thesis kun je hier lezen.