Wat een project rond taalstimulatie en ouderbetrokkenheid moest worden, werd uiteindelijk een veel breder project waarbij ook het pestthema besproken werd. Het jaarproject van GBS Sleutelbos in Walfergem mondde uit in een leuk doe-boekje voor de leerlingen.
Veel volk afgelopen zaterdag op de zonovergoten opendeurdag van GBS Sleutelbos in Walfergem en daar zat een speciale signeersessie misschien wel voor iets tussen. Het afgelopen schooljaar werd er op de school namelijk gewerkt aan een speciaal project dat resulteerde in een leuk doe-boek dat de leerlingen zelf te koop aanboden tijdens een signeersessie.
“We merken dat taalactivatie jaar na jaar moeilijker wordt bij leerlingen, ze hebben heel wat stimulatie nodig om aan de slag te gaan met taal. Door de leerlingen mee te laten schrijven aan een boek wilden we hen de nodige stimulans geven”, zegt directeur Harald Willems. Maar het project wou ruimer gaan dan dat en dus wordt ook het pestthema aangekaart en op de multiculturele school kwam ook het thema van diversiteit ter sprake.
Het boek werd opgehangen aan het verhaal van het kabouterdorp, waar een pestkabouter ervoor zorgde dat alle andere kabouters verhuisden naar de school. Uiteindelijk blijkt dat de pestkabouter vroeger zelf gepest werd en daardoor zelf een bullebak werd. “De verhalen werden bedacht en uitgeschreven door de kinderen zelf”, zegt auteur Emy Geyskens die het project mee begeleidde. Maar ook ouders en leerkrachten hebben mee hun schouders onder het project gezet.
Dat resulteerde in een leuk doe-boek met naast het kabouterverhaal ook toffe kleurplaten en andere opdrachten. “En de leerlingen van het vierde leerjaar schreven bijvoorbeeld brieven naar de kabouterburgemeester waarin ze hun ervaringen over pesten delen. Het is een thema dat enorm leeft bij kinderen en ouders. Scholen zoeken heel hard naar manieren om pesten aan te pakken. Hopelijk zet het boekje gepeste kinderen aan om hulp te zoeken en maakt het pesters duidelijk dat pesten niet cool is”, aldus Emy Geyskens.
Maar naast pesten waren ook taalstimulatie en diversiteit belangrijke thema’s in het boek. “Zo zijn de kaboutergezinnen in het boek zeer divers: ze hebben bijvoorbeeld een andere huidskleur of er zijn twee mama’s in het gezin. Ook taalstimulatie en ouderbetrokkenheid vinden we belangrijk, daarom laten we de kinderen maar ook hun ouders voorlezen uit het boek. Altijd eerst in het Nederlands maar ook in andere talen omdat we meertaligheid belangrijk vinden. Zo heeft onze juf Monique voorgelezen in het Asses dialect, onze leerlingen waren laaiend enthousiast”, vertelt directeur Harald.
Het boek ‘kabouters op school’ is ook te koop voor mensen buiten de school voor 10 euro.