Laatste sporen van tram 58 verdwenen

 

De laatste restanten van tram 58 in Vilvoorde zijn verdwenen. ‘Den 58’, zoals hij in de volksmond werd genoemd, reed van begin 20ste eeuw tot 1994 tussen Brussel en Vilvoorde en was zeer populair. De achtergebleven sporen in de Bergstraat, waar de terminus was, worden opgebroken, omdat de straat heraangelegd wordt om als uitrit te gaan dienen van de ondergrondse parking op de Grote Markt. Burgemeester Hans Bonte (sp.a) laat weten dat de stad een aantal sporen wil behouden als historisch aandenken aan de roemruchte tram 58.

Nadat eerder de tramsporen in de Leuvensestraat werden opgebroken tijdens de grootscheepse herinrichtingswerken zijn de laatste restanten van tram 58 nu echt verdwenen in de Zennestad. De voorbije dagen werden tijdens de werken in de Bergstraat namelijk de laatste tramsporen uitgegraven. “De tram kwam via de Schaarbeeklei Vilvoorde binnen en maakte via de Nowélei, Leuvensestraat en Grote Markt een ommetje in Vilvoorde centrum”, vertelt voorzitter John Spruyt van de heemkundige kring Hertog Hendrik I. “Op de Bergstraat bevond zich de terminus. Vandaar ging het links naar de Lange Molenstraat, tot aan het Heldenplein en zo terug de Schaarbeeklei op richting Brussel.”

De tramverbinding tussen Vilvoorde en Brussel dateert al van het begin van de twintigste eeuw. De bovenleidingen van tram 58, verankerd in de gevels van de woningen, werden in april 1994 weggenomen. Sindsdien bleven de tramsporen in het eerste deel van de Leuvensestraat en de Bergstraat in het wegdek liggen. Maar ook dat is intussen dus definitief verleden tijd. De Bergstraat zal dienen als uitrit voor de ondergrondse parking onder de Grote Markt.

De hoofdreden voor het afschaffen van de tram was volgens Spruyt de criminaliteit. “De tram was zeer populair, maar betekende ook een import van de Brusselse ‘problematiek’. Bendes uit het Brusselse zagen hun kans schoon om hier hun slag te komen slaan. Dat ging van gauwdiefstallen, het dealen van drugs tot zelfs overvallen. De tramsporen waren begin jaren 90 ook in een erbarmelijke staat. Vlaanderen wilde op dat moment niet meebetalen voor de vernieuwing van de sporen. Samengeteld met de vijandige houding van Vilvoorde tegen alles wat Brussels was, was de rekening snel gemaakt.”

Burgemeester Hans Bonte (Sp.a) maakt zich sterk dat de stad nog een aantal van de uitgebroken sporen zal bewaren. “Ik heb de ambitie om een historisch aandenken aan de toch wel beruchte tram 58 te behouden. Dit was voor Vilvoorde toch bijna een eeuw lang dé navelstreng van en naar Brussel. Waar we die sporen dan zouden onderbrengen of plaatsen weet ik nog niet maar het lijkt mij ideaal om de mening van de Vilvoordenaar hierover te vragen.”

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...