Lot laatste Vilvoordse havenkraan onzeker

 

Het is twijfelachtig of de laatste, stilaan iconische, havenkraan die de Zennestad rijk is, bewaard zal kunnen worden. Minister-president Geert Bourgeois (N-VA) heeft al beslist dat de enorme stalen constructie niet beschermd wordt. Oppositiepartij CD&V vraagt nu dat de stad toch een oplossing uitdoktert ‘om dit uniek stukje erfgoed niet te laten verkopen als oud ijzer’. Schepen Johan Serkeyn (sp.a) heeft daar wel oren naar. De eigenaar is echter niet onder de indruk. “Als ik wil verkopen heeft niemand daar zaken mee.”

De havenkraan in kwestie is al jaren een ijkpunt aan de Vilvoordse skyline en ligt op zowat 200 meter van cultuurtempel De Kruitfabriek. Het is één van de laatste sporen van de stilaan uitdovende industriële activiteiten in de Vilvoordse kanaalzone.

Het stalen gevaarte dateert uit 1960 en was oorspronkelijk bestemd voor de haven van Matadi in Congo. De onafhankelijkheid van Congo werd de kraan uiteindelijk niet naar daar verscheept maar opgesteld aan het Kennedydok in de haven van Gent. In februari 1989 werd de constructie verkocht aan de firma Koekoekx uit Vilvoorde. Die gebruikt de hydraulische hijskraan tot op vandaag nog sporadisch voor het lossen van bouwmaterialen.

Omdat de Heemkundige Kring Hertog Hendrik I vreest dat de kraan in de nabije toekomst zal verkocht worden, werd een vraag tot bescherming ingediend bij de Vlaamse minister-president Geert Bourgeois, die bevoegd is voor de materie. Hij wees de bescherming echter van de hand. Volgens hem past de kraan niet in de nieuwe woonwijk die op de plek in volle ontwikkeling is.

Oppositiepartij CD&V kaart de kwestie nu aan op de komende gemeenteraad en vraagt dat de stad met een oplossing op de proppen komt. “We willen vermijden dat de kraan vroeg of laat verkocht wordt door de eigenaar”, zegt fractieleider Peter Van Kemseke (CD&V). “Deze staat namelijk symbool voor ons industrieel kanaal langs het kanaal. De kraan zal weliswaar een contrast zal vormen met de volledige nieuwe wijk maar dit is net een verrijking. De bevolking is duidelijk ook gehecht aan dit industrieel relict.”

Schepen Johan Serkeyn (sp.a) is op de hoogte van het njet van Bourgeois. “Dat hij vindt dat die kraan niet past in de nieuwe woonwijk vind ik eerlijk gezegd nogal subjectief. De minister moet niet gaan bepalen welk stadsgezicht wij hier in Vilvoorde willen. Die kraan is een getuige van ons industreel verleden en dus waardevol.”

Volgens Serkeyn is de kwestie echter niet zo acuut. “De kraan wordt nog gebruikt en bevindt zich ook niet in slechte staat. Ze dreigt dus niet in puin te vallen als er niet meteen iets mee gebeurt. De zaak zal op de tafel van het college belanden en wij daarna zullen advies vragen aan onze Erfgoedcel. Daarna zullen we zien wat we kunnen doen.”

Zaakvoerder Stef Koekoekx van de gelijknamige firma is echter niet gediend met de trammelant rond zijn kraan. “Wij gebruiken die nog maar ik heb ook al een compromis afgesloten om die te verkopen”, klinkt het enigszins tegenstrijdig. Als we doorvragen over wat dan de precieze bedoeling is en of de verkoop (aan een industrieel museum?) al 100% vastligt is, wil Koekoekx niet meer reageren. “Als ik wil verkopen, heeft niemand daar zaken mee.”

Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...