βDe communicatie rond de nieuwe parkeertarieven is gewoon lachen met de mensen.β Oppositiepartij CD&V windt er geen doekjes om. Pas vorige week kregen sommige inwoners een brief in de bus waarin de nieuwe regeling wordt uitgelegd. Terwijl die dus al inging op 1 oktober.
De stad geeft toe dat er een en ander is misgelopen en besliste om gedurende een maand een ‘gedoogbeleid’ te hanteren waarbij in de zowat 40 nieuwe betalende straten niet beboet zal worden.
Op 1 oktober gingen in Vilvoorde de nieuwe parkeertarieven van kracht. De prijs per uur gaat van 0,9 naar 1,5 euro en van 0,4 naar 0,6 euro, voor wie verder weg van het centrum parkeert. Daarbij wordt de blauwe zone in een aantal straten uitgebreid en worden ook verschillende straten voortaan betalend.
βAlle tarieven gaan fors omhoog en de zone waar voortaan moet betaald worden om te parkeren wordt sterk uitgebreidβ, zegt CD&V-fractieleider Peter Van Kemseke. βMaar de communicatie naar de bevolking is een lachertje. Heel wat inwoners van straten die vanaf 1 oktober blauwe zone worden kregen pas een paar dagen voor de nieuwe regeling van kracht werd, een brief in de bus. De inwoners vielen totaal uit de lucht. Volgens de brief hebben ze ook ‘eerder een parkeerfolder ontvangen met alle praktische informatie’, maar in de buurt hebben ze zo’n folder nooit gezien.β
De partij ergert zich vooral aan de zeer eenzijdige communicatie van het stadsbestuur.
βDe stad beweert dat de tarieven in Vilvoorde relatief laag zijn in vergelijking met andere steden. Het hangt er maar vanaf waarmee je vergelijkt: in Sint-Niklaas betaal je 1.05 euro, in Diest 0.60 euro, in Hasselt 1 euro, en daar heb je bovendien een gratis halfuurtje in plaats van een kwartiertje. De stad zegt ook dat ‘een aantal straten’ betalend worden, het zijn er maar liefst veertig, best een groot aantal. En de stad verschuilt zich achter de Grontmij-studie die pleitte voor hogere parkeertarieven. Wel, diezelfde studie zei ook dat een ondergrondse parking onder de Grote Markt absoluut niet de beste optie is, maar die conclusies negeerde het stadsbestuur.β Nog volgens CD&V moesten de parkeertarieven uiteindelijk omhoog om de ondergrondse parking te betalen.
Schepen van Parkeerbeleid Francine De Prins (Groen) geeft toe dat de communicatie beter had gekund.
βMaar de beslissing is pas op 5 september goedgekeurd op de gemeenteraad. Daarna zijn we meteen in actie geschoten. Het parkeerbedrijf heeft een folder en begeleidende brief laten opmaken. En de stad heeft dan ook nog een specifieke brief voorzien voor de nieuwe blauwe zones en de nieuwe betalende straten. Die 2.000 exemplaren zijn begin vorige week bedeeld door de stadswachters. Met de 18.000 brieven vanwege het parkeerbedrijf is het echter misgegaan. Die moesten algemeen verspreid worden door een distributiebedrijf maar sommige wijken hebben de brief pas de voorbije dagen in de bus gekregen.β
De stad doet dan ook een geste. βOm de inwoners tegemoet te komen hebben we beslist om in de nieuwe blauwe zones en betalende parkeerzones een maand lang een gedoogbeleid te voeren. Ik heb met het parkeerbedrijf afgesproken afgesproken dat men pas vanaf 1 november zal boetes uitschrijven. Dat moet de inwoners ook toelaten om rustig hun bewonerskaart aan te vragen.β