Twee actiecomités verzetten zich tegen de plannen om onder de Grote Markt een ondergrondse parking aan te leggen. Deze week verzamelden de leden van ‘Giene Put onder de Gruute Met’ en ‘Zo Mobiel Lef’ voor het stadhuis voor een stille samenkomst. Het moment was niet lukraak gekozen: het punt van de parkeerconcessie kwam aan bod op de gemeenteraadscommissie. “Er zijn andere alternatieven die onze stad wel leefbaar en bereikbaar houden”, zeggen de actievoerders.
Een autovrije Grote Markt waar ruimte zal zijn voor evenementen, een ondergrondse parking en een facelift voor de aanpalende straten: dat alles plant het stadsbestuur van Vilvoorde de komende jaren. Daardoor zal de parkeercapaciteit in vergelijking met vandaag verdubbeld worden. Bovengronds wordt dan weer een plek gecreëerd waar bewoners rond kunnen kuieren en van een terrasje kunnen genieten, terwijl hun kinderen er naar hartenlust kunnen spelen. Daarnaast zullen er ook heel wat evenementen georganiseerd kunnen worden. Als alles volgens plan verloopt, dan eindigen de werken in de loop van 2018.
Voor die parking gaat de stad nu een toekomstige uitbater aanstellen die de bouw van de ondergrondse parking zal financieren en coördineren. Daarover werd deze week samengezeten. Twee comités die van de plannen niet willen weten, maakten van de gelegenheid gebruik om met een stille samenkomst voor het stadhuis een statement te maken tegen de ondergrondse parking.
“We willen duidelijk maken dat er alternatieven zijn die de stad wel leefbaar en bereikbaar houden en bovendien de handel geen schade toebrengen”, stelt woordvoerder Fred Luyckx. “Een aantrekkelijke autovrije Markt juichen we overigens toe. Maar de aanleg van een tramhalte dicht bij het centrum zal de nood aan parkeergelegenheid swoieso al doen dalen. Een parking achter het Mattenkot is in onze ogen een valabel alternatief.”
De comités hebben dan ook een hele rist bezwaren tegen een parking onder de Grote Markt. “Het centrum zal vanaf 2016 één à twee jaar onbereikbaar worden en de langdurig belastende werken zullen problematisch zijn voor de handelaars. Het project gaat ook een zware impact hebben op de leefbaarheid. Na de afwerking wordt namelijk alle verkeer door het centrum gejaagd via de Toekomststraat en Lange Molenstraat.”
Ook op de Grote Markt zelf dreigen problemen. “De huizen rond de Grote Markt zijn eeuwenoud, mogelijk zal er stutwerk aan te pas komen. En de kastanjelaars op de Grote Markt, in 1890 geplant, zullen eveneens verdwijnen.”
Ook een verhoogde CO2-uitstoot, door het aantrekken van meer autoverkeer, ‘kan niet de bedoeling zijn’. Dat de ondergrond onder de Grote Markt niet bepaald ideaal is voor een dergelijk project (moeras) zal volgens de tegenstanders ook doorgerekend worden in de latere kostprijs van het parkeerticket.
Zij beloven dan ook nog meer acties. “Als er niet naar ons geluisterd wordt, gaan we het hier niet bij laten.”
“De actiegroepen worden wel zeer traag”, reageert burgemeester Hans Bonte (Sp.a) laconiek. “Dit is allemaal twee jaar geleden beslist en is nu in uitvoering. We bespreken nu de concessie-overeenkomst die maandag ter goedkeuring naar de gemeenteraad gaat. Met dat voorstel zullen we de markt opgaan om een uitbater voor de parking te vinden.”