Vlaanderen lanceert inclusieve campagne ‘Mijn hart klopt voor de sport’

Verschillende organisaties uit de LGBTQIA+-gemeenschap lanceerden dinsdag samen met de Vlaamse overheid een positieve en opvallende campagne om te ijveren voor meer gelijkwaardigheid in de sport.

Tijdens deze week van de Ethiek vinden er verschillende seminaries en workshops plaats in domein De Kluizerij in Affligem. Dus niet toevallig koos ook Vlaams minister voor Sport Ben Weyts (N-VA) deze locatie uit om op de Internationale Dag tegen Holebifobie en Transfobie (IDAHOT) de nieuwe campagne ‘Mijn hart klopt voor de sport’ te lanceren. Die campagne moet in de verf zetten dat iedereen overal zichzelf moet kunnen zijn en zeker op en rond het sportveld.

“Sport is de spiegel van de samenleving. Het stoort me dat men soms wil doen voorkomen alsof in de sport er meer racisme of onverdraagzaamheid heerst dan elders”, zegt de minister. “Sportclubs zijn bij uitstek de plaats waar iedereen elkaar leert kennen met tal van verschillende achtergronden of geaardheden.”

Margot Gysbrechts van Out for the Win merkt dat aanvaarding toch nog een moeilijk iets blijft. “Op termijn zou het geen ding meer mogen zijn om angst te hebben voor reacties van spelers of supporters. Voor clubs is het dan weer belangrijk om een goed beleid rond inclusiviteit op te stellen. En je moet als club durven ingrijpen wanneer er een relletje of opstootje is of wanneer er vanuit het publiek kwetsende commentaren te horen zijn. Vaak zijn dat emotionele reacties en beseffen de mensen niet dat het kwetsend kan zijn.”

Zeker in het voetbal is het niet makkelijk voor iemand van de LGBTQIA+-gemeenschap om mee te draaien in een sportclub of om zich te outen. Pepijn Lenoor, materiaalman bij eersteklasseclub Cercle Brugge, deed het twee maanden geleden wel. “De bal ging aan het rollen toen een Australische voetballer zich outte. Ik heb mij nadien zelf geout bij spelers waar ik een sterke band mee had en ik kreeg alleen maar positieve reacties. Ik ben blij dat ik de stap uiteindelijk durfde te zetten”, vertelt Pepijn.

Het verhaal van Pepijn toont aan hoe de reacties van medespelers en de club zou moeten zijn en hoe het ook voor hem een enorme opluchting was. “Mijn familie en dichte vrienden waren wel al op de hoogte, binnen de club nog niet. Met als gevolg dat ik in twee werelden leefde en mezelf niet was. Achteraf gezien had ik het binnen de club vroeger kunnen vertellen als ik had geweten hoe positief de reacties zouden zijn.

De nieuwe campagne, met onder meer een video en een opvallende affichecampagne, wordt ondersteund door verschillende organisaties uit de LGBTQIA+-gemeenschap. De website van Out for the Win bundelt enkele mooie getuigenissen en ook info voor sportclubs die willen inzetten op het thema.

Topartikels bij Goeiedag.be