In november 2020 kwamen de laatste bakken Op-Ale op de markt. Eigenaar Heineken kondigde aan om te stoppen met het ooit zo populaire lokale amberbier. Drie Opwijkenaren die het bier toch nog een doorstart wilden geven, kwamen uiteindelijk niet tot een akkoord met de biergigant.
Tom Bosman, lokale sociale ondernemer, Pieter “Chewie” Vermeiren, Opwijkse brouwer van Kana en Tim Van Mulders, initiatiefnemer van de populaire facebookgroep Op-Ale Leeft gingen via brouwerij Alken-Maes aan tafel met Heineken International, op zoek naar een akkoord.
“We wilden het bier zelf terug op de markt brengen. Gezien het merk en het recept ondertussen eigendom waren van multinational Heineken, zijn we met hen gaan praten,” aldus Tom Bosman.
Het trio documenteerde zich over het juridische- en het financiële luik, de distributie en de brouwmogelijkheden. “We waren relatief dicht bij een akkoord, de mensen van Heineken waren zeker gecharmeerd door onze plannen en hebben ons ook alle info en cijfers gegeven die we nodig hadden om ons project te onderbouwen en de levensvatbaarheid in te schatten. We hadden de toestemming om het merk, logo en recept te gebruiken, samen met de resterende voorraad bakken en glazen. We hadden ook de nodige contacten gelegd met een bevriende brouwerij, gezien we Op-Ale niet meer zouden kunnen brouwen in de brouwerij in Opwijk, noch bij Alken-Maes.”
Reden dat de onderhandelingen uiteindelijk toch afsprongen had te maken met de financiële voorwaarden. “Een éénmalige doorstart maken met Op-Ale zou zeker lukken, gezien de interesse die er is, maar wij wilden er een langer verhaal van maken en niet een one shot. Om van Op-Ale opnieuw het lokaal consumptiebier te maken van weleer moet de prijs in de winkel en op café er ook naar zijn. Dat konden we op langere termijn niet garanderen binnen het voorgestelde financieel kader. Erg jammer voor een bier met dergelijke rijke lokale traditie.” besluit Bosman. (eb)