Inwonerspanel adviseert het gemeentebestuur van Merchtem

Hoe kan je als gemeente het best weten wat er leeft bij de bevolking? Simpel, vraag het aan de mensen zelf en dat is wat de Gemeente Merchtem doet. De vinger aan de pols houden is cruciaal  om de juiste keuzes te kunnen maken. Daarom startte het gemeentebestuur met een inwonerspanel of een groep van willekeurig gekozen inwoners. Die “adviseurs” kunnen dan enkele keren per jaar hun mening ventileren en aanbevelingen doen over thema’s als dienstverlening, mobiliteit, sport, cultuur, enzovoort.

Het inwonerspanel wordt voor verschillende vormen van advies ingezet: om te polsen naar prioriteiten bij de inwoners, om na te gaan hoe bepaalde zaken geëvalueerd worden, als klankbord of als inspiratiebron. Het panel vormt voor de gemeente een burgeradviesraad.

Voor het thema “dienstverlening” adviseerden 236 panelleden het gemeentebestuur. Daaruit bleek dat de campus Gasthuisstraat en campus Nieuwstraat de meest bekende campussen zijn. Voor een meerderheid van de panelleden is het duidelijk waar ze terecht kunnen voor de gemeentelijke dienstverlening. Voor 28% is dat minder het geval. Indien de campus bekend is, en bezocht wordt, is dat in het merendeel van de gevallen hoogstens twee keer per jaar. Het gemeentebestuur nam nota van deze waardevolle feedback en zal inzetten op het beter bekendmaken van de verschillende campussen en hun diensten. De parkeermogelijkheden, (voor auto en fiets), de bereikbaarheid, de toegankelijkheid en de openingstijden worden over het algemeen positief beoordeeld.

De diverse aspecten van de gemeentelijke dienstverlening werden heel positief beoordeeld. 6 op 10 van de bezoekers kwamen langs op afspraak, deze werd meestal online gemaakt. Met een gemiddelde score van 7,8 op 10 voor de gemeentelijke dienstverlening scoort Merchtem goed. Een ruime meerderheid verkiest de digitale weg boven het ter plaatse gaan. Bij +55-jarigen ligt dit aandeel iets lager. Betalen met bancontact blijkt voor 4 op de 5 geen probleem. 54% verkiest het werken op afspraak, 17% komt liever langs zonder afspraak. De afspraak wordt het liefst online, via de gemeentelijke website, gemaakt. (eb)

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...