Zone 30 neemt langzame start

Sinds het invoeren van de zone 30 in het centrum van Merchtem is de gemiddelde snelheid van het verkeer er duidelijk gedaald. Tot die conclusie komen de schepenen Lien Casier en David De Valck, die zelf in de zone 30 woont. Minder dan de helft van de autobestuurders houdt zich strikt aan de 30 km per uur. Metingen in de Stoofstraat tonen aan dat aanvankelijk 66% te snel reed. Ondertussen is dat cijfer gedaald tot 55%.

Uit eigen ervaring weten we dat de automatismen van 50 jaar autorijden – 50 km/uur in de dorpscentra – zich niet op één, twee, drie laten omdraaien. Na het invoeren van de beperking tot 30 per uur, betrapten we onszelf er geregeld op dat we niet tijdig beseften dat we in de zone 30 waren beland. Dat heeft mede te maken met het kleine formaat van de borden die de zone 30 aankondigen, een rode cirkel niet groter dan een soepbord. (lees verder onder de foto’s)

Ook in andere gemeenten heeft men dat probleem ondervonden. Zo plaatsten o.m. Grimbergen, Machelen en Hamme veel grotere borden (zie foto). In Hemiksem (zie foto) werd de snelheidsbeperking ook nog eens op het wegdek aangebracht. Op die manier wordt de aandacht van de automobilist getrokken bij het binnenrijden van een zone 30.

Het gemeentebestuur kocht ondertussen 10 snelheidsinformatieborden aan die de snelheid van de aankomende wagens meten en tonen op een led-scherm. Ook dat is een efficiënt middel om de bestuurders te wijzen op de noodzaak om de voet van het gaspedaal te halen. Uiteraard zijn er altijd hardleerse bestuurders. De topsnelheid die in de Stoofstraat werd gemeten bedroeg 104 km per uur of 3,5 maal de toegelaten snelheid. De bestuurder dacht waarschijnlijk dat hij/zij de Grote Prijs van Merchtem Formule 1 reed.

Topartikels editie Asse-Merchtem-Opwijk