Er komt een trajectcontrole op het stuk van de A12 ter hoogte van de Plantentuin waar het water blijft staan bij regenweer. Op die plek crashte vrijdag nog een man door de vangrail met dodelijke afloop. Ook in het verleden vielen er al dodelijke slachtoffers door aquaplaning.
Een 45-jarige man uit Hove ging vrijdag in de bocht vlakbij de Plantentuin aan het slippen en vloog door de vangrail. Hij overleed zaterdag in het ziekenhuis. Bij de hulpdiensten is de plek al jarenlang bekend als zijnde gevaarlijk bij regenweer. In 2019 overleed er ook al een bestuurder. Hij ging op nagenoeg dezelfde plek aan het slippen en vloog door de vangrail. Zowel Meise als Londerzeel drongen vervolgens aan op een aanpak van de waterproblematiek.
Nu komt er effectief een concrete ingreep. “Er wordt een trajectcontrole voorbereid”, zegt woordvoerder Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer. “Dat moet overdreven en ook niet-aangepaste snelheid beteugelen want 120 km/u is daar ook niet aangewezen als het heel hard aan het regenen is. De metingen tonen aan dat 20 à 25 % van de bestuurders op die locatie zelfs sneller rijdt dan 135km/u. Er wordt dus wel degelijk serieus doorgevlamd. De trajectcontrole zou dus wel een verschil moeten maken. We gaan ervan uit dat het een ontradend effect kan hebben op mensen die anders in de verleiding zouden komen om te snel te rijden. Algemeen blijft het gewoon belangrijk dat mensen hun snelheid aanpassen aan de weersomstandigheden of de staat van het wegdek.”
Over de afstand waarvoor de trajectcontrole wordt ingesteld, is er nog geen duidelijkheid. “Dit wegvak gaat er zeker bij zitten want het is de directe aanleiding voor de plaatsing. Ook de termijn voor effectieve ingebruikname is nog niet bekend.”
Andere maatregelen zijn niet aan de orde volgens De Coster. “Er is op die plek een bocht met een niveauverschil naar beneden. Misschien speelt dat een rol maar ik kan dat niet bevestigen. De A12 daar gaan heraanleggen over honderden meters is sowieso niet realistisch. Het tracé van zo’n weg gaan aanpassen is op het vlak van ruimtelijke ordening ongelooflijk complex. We kunnen ook ons hele wegennet gaan heraanleggen en alle bochten wegwerken maar dat gaat gewoon niet.”