De sneltram langs de A12 heeft zijn definitieve tracé gekregen. De Vlaamse regering heeft het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) daarvoor definitief vastgelegd. Het tracé loopt langs en zo dicht mogelijk bij de A12. Tussen Willebroek en Londerzeel zal de tram aan de oostzijde van de A12 rijden, vanaf daar aan de westkant. Vooral Londerzeel reageert positief. Meise neemt voorlopig een afwachtende houding aan nadat het vorig jaar nog bezwaar aantekende tegen het GRUP. Het is wel nog een vijftal jaar wachten voor de tram operationeel zal zijn.
De sneltram langs de A12 past in het Brabantnet, de tramplannen van de Vlaamse overheid in de noordelijke rand van Brussel. Naast de sneltram langs de A12 gaat het daarbij om een trambus op het Ringtracé en een luchthaventram tussen de luchthaven en de hoofdstad.
De sneltram, die nu zijn definitieve tracé kent, zal rijden tussen Willebroek en het Brusselse Noordstation. “Het tramtraject ligt nu juridisch vast ten oosten van de A12 in Willebroek een Kapelle-op-den-Bos en ten westen van de A12 in Londerzeel, Meise en Strombeek-Bever”, zegt Marijn Struyf van De Werkvennootschap. “In Londerzeel kruist de sneltramlijn de A12 om te verknopen met de spoorlijn Mechelen-Gent. Aan de Heizel sluit de tram aan op het bestaande tramnet in Brussel, zodat een rechtstreekse verbinding met het Noordstation mogelijk wordt.”
De haltes in Londerzeel, Meise en Wolvertem en de eindhalte ‘Fort Breendonk’ in Willebroek worden gecombineerd met een pendelparking. “We stimuleren combimobiliteit, waarbij je vlot kan schakelen tussen de auto en het openbaar vervoer”, aldus minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Het wordt in de toekomst heel makkelijk om je auto achter te laten en op de sneltram naar Brussel te springen”.”
Het GRUP creëert ook ruimte voor de aanleg van een fietssnelweg op een deel van het tracé. De nieuwe op- en afrittencomplexen die in Londerzeel en Meise noodzakelijk zijn voor de aanleg van de tramlijn passen ook in de opwaardering van de A12 naar een echte snelweg. Er zal bos moeten wijken om plaats te maken voor de sneltram, maar dat wordt op andere plaatsen gecompenseerd met extra groen. “We leggen extra bos aan, zodat er op het eind van de rekening meer bomen staan dan vandaag”, zegt Weyts daarover.
“Om vandaag over een timing te spreken is het nog te vroeg”, vervolgt Struyf. “Nu beginnen wij aan onze studies, dan richting omgevingsvergunning en bouwaanvraag. Ook overleg met het Brussels Gewest en alle andere betrokken partijen zal zeer belangrijk zijn.” De trambus is voorzien voor 2019. Op de sneltram en Luchthaventram zou het toch nog minstens vijf jaar wachten zijn.
Meise had vorig jaar nog bezwaar ingediend tegen het GRUP. De gemeente maakte zich zorgen over de afhandeling van de onteigeningen, voldoende parkeergelegenheid rond de tramhaltes maar ook vooral over het sluiten van de oprit van de A12 aan de Plantentuin. “Daar wordt blijkbaar toch rekening mee gehouden. Maar we gaan nu eerst met het college bekijken wat de beslissing van de Vlaamse regering exact inhoudt voor we gaan reageren”, zegt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA).
“We zijn zeer blij met deze beslissing”, reageert de Londerzeelse schepen van Mobiliteit Tom Troch (sp.a). “Hiermee komt de komst van de tram terug een stap dichterbij. We zijn vragende partij voor een parking specifiek voor het station zodat de straten in de buurt geen overlast ondervinden. De Lijn heeft al beloofd dat ze met die vraag aan de slag zal gaan.”