De verdwenen op- en afritten langs de A12 in Meise hebben opnieuw opschudding veroorzaakt. Arbeiders van het AWV wilden een gracht graven om weggebruikers tegen te houden, maar reden daarbij over grond van Tip Top Print. Medewerkers van die textieldrukkerij en de arbeiders vlogen elkaar vervolgens in de haren, de politie moest tussenbeide komen.
In augustus liepen de spanningen tussen werknemers van Tip Top Print en arbeiders van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) al een eerste keer op. De textieldrukkerij had naar eigen zeggen heel wat klanten verloren sinds Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) in juni zeven kleine op- en afritten langs de A12 – waaronder ook die naar Tip Top Print – uit veiligheidsoverwegingen gesloten had. In een reactie had de drukkerij een eigen ‘sluipoprit’ gecreëerd, maar toen het AWV daar lucht van kreeg, werden arbeiders gestuurd om de weg af te sluiten met betonblokken en een vangrail. Werknemers van Tip Top Print verhinderden dat echter door hun wagens ‘strategisch’ te parkeren. Enkele dagen later werd de sluipoprit alsnog afgesloten.
Deze week zat het er echter opnieuw bovenarms op toen arbeiders van het AWV een gracht wilden graven op een grasperk dat automobilisten de jongste weken regelmatig gebruikten om de snelweg alsnog te verlaten. Maar om die gracht te kunnen graven, moesten de arbeiders over grond van Tip Top Print rijden. Toen men dat in de textieldrukkerij zag, gingen de poppen aan het dansen. “Er werd ons op voorhand niet gevraagd of er over onze eigendom gereden mocht worden”, zegt Andy Van Haesendonck van Tip Top Print. “We hebben onze bestelwagen dan ook zodanig geplaatst dat de arbeiders niet meer weg konden.”
De arbeiders verwittigden de politie, die ter plaatse poolshoogte kwam nemen. “Ook een overste van AWV werd opgetrommeld en die gaf uiteindelijk toch toe dat men in de fout was gegaan door ons niet te verwittigen”, zegt Van Haesendonck nog. “Uiteraard zijn we voorstander van het veiliger maken van de situatie, maar het moet wel volgens de regels gebeuren.”
Bij Tip Top Print hoopt men dat er alsnog een veilige op- en afrit aan de firma kan komen. “Nu volgen klanten hun gps, waardoor ze plots op de pechstrook van de A12 voor de vangrail stil komen te staan en ongewild een levensgevaarlijke situatie veroorzaken. Van verschillende klanten kregen we al te horen dat ze hun zoektocht naar onze firma bijna opgegeven hadden. De omleiding is namelijk zodanig verwarrend dat we klanten verliezen. Daarom hebben we Ben Weyts al gevraagd om samen rond de tafel te zitten en te bekijken of onze firma toch niet opnieuw beter bereikbaar kan worden, maar we wachten op een antwoord. Als de afrit tijdig aangeduid wordt met verkeersborden, dan mag dat volgens ons geen probleem vormen”, besluit Andy Van Haesendonck.