De afsluiting van de kleine op- en afritten op de A12 stuit op verzet bij een aantal lokale KMO’s. Een van hen had intussen zelfs opnieuw een eigen ‘oprit’ geopend. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft die intussen – niet zonder slag of stoot – afgezet met een vangrail.
“Voor ons is dit een ramp. Klanten en leveranciers moeten veel te ver omrijden in een wirwar van doodlopende straatjes”, zegt zaakvoerster Dorine Beeckman van Tip Top Print. Ze wil een gesprek met minister Ben Weyts.
Zeven gevaarlijke korte op- en afritten langs de A12 in Londerzeel en Meise gingen onlangs dicht. Het was het filmpje van twee bejaarde vriendinnen die in april nietsvermoedend de A12 in Meise in de verkeerde richting opreden, dat mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) de knoop deed doorhakken. Al tien jaar waren er plannen om ze te sluiten.
Voor de kleine KMO’s in de omgeving is de afsluiting echter een streep door de rekening. “Als het zo voortgaat is dit voor ons niet meer leefbaar. Drie kwartier heeft een leverancier er zopas weer op gezet om ons uiteindelijk te bereiken”, zegt Dorine Beeckman van textieldrukkerij Tip Top Print op de Papenboskant.
Zij dachten de afsluiting te omzeilen door op het terrein een oude onverharde oprit aan de A12 opnieuw te openen. “Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zag dit echter niet zitten”, stelt schepen van Mobiliteit Jonathan De Valck (N-VA). “Die nieuwe oprit werd intussen ook al gebruikt door het sluipverkeer om zo via de Papenboskant de A12 op te rijden.”
Vorige donderdag wou een werkploeg van AWV die oprit afsluiten door middel van vangrails. “De zaakvoerders protesteerden en verhinderden dat de werkmannen hun opdracht uitvoerden. Vrijdag werden de vangrails dan toch geplaatst.”
“Ons protest bij de afsluiting? Wij hebben even onze auto in de weg gezet. Maar dat was enkel om te tonen dat we niet akkoord zijn”, gaat Beeckman verder. “Ik woon hier 17 jaar en wij hebben deze zaak zes jaar. Ze zwaaien met allerlei statistieken maar hier is nog nooit een ongeval gebeurd. Ondertussen zitten wij wel in de miserie want de klanten blijven weg. Als je weet dat de GPS vaak de kortse en snelste route aangeeft, hoef ik er ook geen tekening bij te maken. Ze zouden al aan de afrit Meise moeten signaleren dat de Papenboskant en Patatestraat afgesloten zijn. Nu is het hier met momenten gewoon één chaos én bovendien gevaarlijk. Automobilisten staan plots zonder waarschuwing voor die betonnen blokken en moeten dan beginnen manoeuvreren. Sommige klanten zetten zich gewoon op de pechstrook en komen dan te voet tot hier wat uiteraard ook niet veilig is. Anderen rijden zoals gevraagd om langs Westrode en moeten dan via de wirwar aan kleine doodlopende baantjes tot hier geraken.”
Beeckman is vastbesloten om een afspraak met minister Ben Weyts (N-VA) over de kwestie vast te leggen. “Ik laat mij niet afschepen met een mailtje.”
Schepen De Valck moest ter plaatse gaan bemiddelen. “Ik heb begrip dat de zaakvoerders dit niet prettig vinden. Maar de sluiting brengt zo vele voordelen mee op vlak van verkeersveiligheid, sluikstortpreventie en het voorkomen van woninginbraken. De hele omgeving heeft er belang bij dat je die gevaarlijke opritten afsluit.”