Administratief centrum Meise blijft zorgenkind

Het ‘nieuwe’ administratief centrum van Meise – kostprijs tien miljoen euro – kampt zeven jaar na de ingebruikname nog steeds met grote mankementen. Airco en verwarming draaien in de soep waardoor sommige ambtenaren zich moeten verwarmen met elektrische vuurtjes.

Aan de buitenzijde vallen dan weer gewoon platen van het gebouw en in de kelder stond onlangs weer water. Zowel aannemer als architect werden al in gebreke gesteld maar intussen verandert er nauwelijks iets.

Het nieuwe is stilaan van het administratief centrum in de Tramlaan af na zeven jaar. De mankementen zijn echter nog steeds niet verdwenen.

Zo werken airconditioning en verwarming op sommige plaatsen gewoon door elkaar. Op bepaalde bureau’s moet men zich daardoor behelpen met elektrische verwarmingstoestellen. Aan de buitengevel vallen dan weer gewoon de platen van de wand naar beneden.

In het verleden bleek ook al dat de toiletten gewoon op stadswater zijn aangesloten terwijl er regenwater wordt opgevangen. En ook de hele telefooncentrale moest na welgeteld één jaar al eens vervangen worden.

“Sommige problemen werden intussen opgelost maar andere zijn vandaag nog steeds niet verholpen”, stelt oppositieraadslid Roger Heyvaert (Open Vld). “Dat er nog steeds platen van het gebouw vallen is ronduit gevaarlijk. Om nog maar te zwijgen van waterinsijpeling en de gevolgen op lage termijn.”

Na al die jaren is er nog steeds niemand voor zijn verantwoordelijkheid gesteld volgens Heyvaert. “Er is een ingebreke stelling lopende jegens ontwerper, aannemer en architect maar er komt in de praktijk niets van in huis. Alles blijft bij het oude. Er moet eindelijk eens een oplossing komen.” De aannemer van de gevel is failliet, zo bleek eerder al.

Volgens schepen van Openbare Werken Paul Van Doorslaer (N-VA) is er nog steeds een procedure lopende tegen de architect en aannemer wat betreft de definitieve oplevering.

“Er wordt momenteel wel aan het probleem van de verwarming en de airco gewerkt. Die zijn helemaal verkeerd aangesloten. Dit is nu uit de procedure gehaald en we hebben toestemming om daaraan al te werken. Een aannemer is hiervoor effectief ook al aan de slag. De bovenverdieping is al gedaan. Nu komt de benedenverdieping aan bod.”

“Wat betreft de platen aan de buitenkant heb ik al tien keer de opdracht gegeven om de nodige herstellingen te laten uitvoeren. Het heeft geen zin om te blijven wachten op de schadevergoeding want intussen blijven ze maar vallen. Maar ik krijg geen respons. Ik heb de indruk dat men stokken in de wielen probeert te steken van de technische dienst…”

Van Doorslaer wil echter niet gezegd hebben wie hij daarmee precies viseert.

De fout ligt volgens Van Doorslaer bij het begin. “Men heeft een aannemer aangeduid die gespecialiseerd is in wegenbouw. Die laat je toch geen gebouw zetten. Het is wel een feit dat de mankementen twee legislaturen geleden al zijn vastgesteld. De hete aardappel wordt blijkbaar almaar doorgeschoven…”

Nieuwsbrief Royaal Lokaal

Royaal Lokaal

Je zou ook interesse kunnen hebben in...