In zes Colruytfilialen, waaronder dat in Halle en Liedekerke, wordt de komende weken een digitale wijnassistent getest. Dat is een groot touchscreen dat software bevat waarmee klanten begeleid een wijnkeuze kunnen maken.
Colruyt deed de afgelopen jaren zelf marktonderzoek en daaruit bleek dat sommige klanten in de supermarkt behoorlijk verloren lopen in de wijnrayon. Het is onder andere het grote aanbod dat de keuze soms bemoeilijkt voor mensen, zeker zij die weinig kennis hebben van wijn. Net om die reden is er in elke Colruytwinkel al sinds jaren een wijnadviseur aanwezig die klanten kan begeleiden in het kiezen van de gepaste wijn.
Alleen is een praatje met de wijnadviseur niet aan iedereen besteed, en kan die wijnadviseur natuurlijk maar met een klant tegelijkertijd bezig zijn. Om ook in die situaties de klant maximaal te kunnen helpen, ging Colruyt op zoek naar een waardige aanvulling op de 1-op-1 begeleiding van een wijnadviseur. Samen met In The Pocket, een externe productontwikkelaar, ontwierp Colruyt een heuse ‘wijnassistent’.
De wijnassistent bestaat uit een digitaal scherm dat prominent in de wijnrayon wordt geplaatst, vergezeld van de gekende ‘wijnbel’ waarmee klanten de wijnadviseur indien nodig kunnen oproepen. Via een touchscreen kunnen klanten aan de hand van een eenvoudig keuzemenu door het uitgebreide wijnaanbod navigeren. De criteria in de vragenlijst bestaan uit: prijsklasse, type gerecht waarbij de wijn eventueel zal gedronken worden, kleur van de wijn, type wijn (bvb. alcoholvrij) en de streek waarvan de wijn afkomstig is.
Ook kan de klant aangeven dat hij een fles wijn cadeau wil doen, waarmee vervolgens rekening wordt gehouden. Op basis van wat de klant in deze vragenlijst aanduidt, worden er een aantal wijnen uitgelicht, inclusief de beschrijving van waar in de rayon je deze wijnen kan terugvinden. In de applicatie wordt tot slot ook rekening gehouden met geldende promoties en campagnes zoals de wijnfestivals.
Olivier Tournet, wijnconsulent bij Colruyt en medeverantwoordelijke voor het project, benadrukt de synergie tussen wijnadviseur en de digitale wijnassistent. “Onze wijnadviseurs in de winkels staan al jaar en dag onze klanten bij in het maken van een weloverwogen keuze. We zijn er ons echter van bewust dat een wijnadviseur niet altijd beschikbaar kan zijn, en dat iedere klant anders is. Met het testen van de wijnassistent willen we de klant de keuze bieden om digitaal en zelfstandig aan de slag te gaan, wat niet alleen voor wijnleken maar ook voor wijnkenners interessant kan zijn. De assistent gidst onze klanten als het ware door onze wijnrayon, waarbij de wijnadviseur indien gewenst een ondersteunende rol kan spelen. Het einddoel is om eenvoudig en efficiënt te winkelen, en daarbij ook onze klanten te kunnen inspireren.”
Colruyt start aanvankelijk met een kleinschalige test van het project in zes filialen: Wetteren, Zele, Merelbeke, Liedekerke, Halle en Menen. De wijnassistent zal in deze winkels voor een periode van zes maanden beschikbaar zijn, waarna de test grondig wordt geëvalueerd en bekeken wordt om het project eventueel verder uit te rollen.