Na aanvaring brug wil Vlaamse Waterweg opnieuw overzetdienst inleggen; bestuur stelt zich vragen bij herhaalde incidenten

Na de aanvaring door een vrachtschip donderdag wijst alles erop dat Humbeek het een hele tijd zonder Sasbrug zal moeten stellen. In 2019 duurden de herstelwerkzaamheden na een gelijkaardig ongeval zes maanden. Er komt waarschijnlijk opnieuw een overzetboot. Het gemeentebestuur stelt intussen vragen bij de herhaalde incidenten op het kanaal.

“Er wordt voor de komende maanden een omleiding georganiseerd voor het vrachtverkeer. Die zal verlopen via Mechelen-Zuid (E19)”, zegt burgemeester Bart Laeremans (Vernieuwing). “Het gewone lokale verkeer zal nog een week moeten omrijden via Zemst-Laar en Hombeek of via Verbrande Brug. Normaal gezien zullen de werken aan de Oostvaartdijk in Oxdonk tegen 7 juli afgelopen zijn, zodat er opnieuw een normale verbinding mogelijk is tussen Humbeek en Kapelle-op-den-Bos.”

Veerpont of overzetboot

“Intussen wordt gezocht naar een oplossing voor fietsers en voetgangers. Naar het voorbeeld van vier jaar geleden, wil de Vlaamse Waterweg opnieuw een veerpont of overzetboot voorzien. Ook wijzelf zijn vanuit het gemeentebestuur mee op zoek”, vult schepen van Mobiliteit Philip Roosen (N-VA) verder aan. “We dringen bij de Vlaamse Waterweg aan op een snelle en afdoende oplossing, met uitgebreide uurregeling en hoge frequentie. Daar hebben onze inwoners echt wel recht op. Na de aanvaring van 2019 duurde de hinder zes maand lang.”

Om de scheepvaart opnieuw doorgang te laten vinden op het kanaal, zal het brugdek zo snel mogelijk weggehaald worden, misschien al dit weekend. De voorbereidende werken daartoe zijn al gestart: er worden kranen opgesteld aan de beide zijden van de brug.

Ondanks dit zware ongeval hebben de organisatoren van de Humbeekse Kanaalfeesten de moed niet laten zakken. “De feesten, die voorzien zijn van zaterdagmiddag tot maandagavond, zullen in ieder geval doorgaan”, zegt schepen van Feestelijkheden Trui Olbrechts.” Dit zal volledig gebeuren aan de westkant van het kanaal, met name in de Kerkstraat en de Warandestraat. Enkel het wielercriterium wordt om evidente redenen afgelast.

Ongerustheid

Het gemeentebestuur wenst toch wel zijn ongerustheid te uiten bij de opvallende reeks scheepsongevallen die zich de jongste tijd heeft voorgedaan op het Zeekanaal: op 26 december vorig jaar vaarde een schip tegen de Europabrug in Vilvoorde, vier dagen later vond de aanvaring tegen de Budabrug plaats (deze brug is nog steeds in herstelling, red.). Op 8 mei was de Ringbrug in Tisselt aan de beurt en donderdag kreeg dus de kanaalbrug van Humbeek een stevige beuk.

“Telkens lagen menselijke fouten aan de basis”, zegt burgemeester Laeremans. “Betreft het een toevallige reeks van gevallen van roekeloos vaargedrag? Of kregen de schippers verkeerde signalen? Het ongeval van 2019, een gelijkaardige aanvaring, was alvast het gevolg van een onachtzaamheid in de bedieningstoren in Zemst, zo lazen we in een bericht van de ombudsman van de Vlaamse Waterweg.”

Het gemeentebestuur dringt aan bij de Vlaamse Waterweg om te onderzoeken wat het mogelijke verband is tussen deze aanvaringen en of zulke ongevallen in de toekomst voorkomen kunnen worden. “Dergelijke ongevallen hebben grote en langdurige gevolgen voor duizenden bewoners van onze streek. We hopen dat onze inwoners in de toekomst minder vaak met zulke situaties geconfronteerd zullen worden”, besluit de burgemeester.

Populair in editie Vilvoorde-Grimbergen-Meise