Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) heeft vandaag duidelijkheid verschaft aan de betrokken gemeentebesturen over de financiering van de Sneltram A12 tussen Willebroek en Brussel. Zo zal Vlaanderen voor circa 16 miljoen euro in nieuwe gemeentelijke infrastructuur investeren. “Dit zit vervat in de investering van 448 miljoen euro voor het openbaar vervoer in de gemeenten Willebroek, Puurs- Sint-Amands, Londerzeel, Meise en Grimbergen.”
“De Sneltram is goed voor een Vlaamse investering van zo’n 448 miljoen euro”, vertelt Peeters. “De gemeenten die betrokken zijn bij het project, krijgen ook de kans om bijkomende lokale mobiliteitsinitiatieven binnen het project te realiseren. De Werkvennootschap staat klaar met haar expertise om nog bijkomende lokale fietspaden, ontsluitingen of pleinen voor de gemeenten te ontwerpen, het vergunningentraject te doorlopen, de werken aan te besteden en met hun aannemers aan te leggen. Zo kan het project van de Sneltram een katalysator zijn om ook de lokale mobiliteit te verbeteren.”
Begin dit jaar rezen bij de gemeenten nog twijfels over de haalbaarheid van de gemeentelijke financiering van onderdelen uit het project van de Sneltram A12. De realisatie van het tramproject vraagt namelijk ook een aanpassing van infrastructuur die in het beheer is van de gemeenten. Voorbeelden hiervan zijn o.a. pleinen, lokale toegangswegen en lokale fiets- en voetpaden.
Minister Peeters en De Werkvennootschap hebben nu verzekerd dat alle infrastructuur, die nodig is voor het realiseren van het project, door Vlaanderen gefinancierd zal worden. Zo zal Vlaanderen voor ca. 16 miljoen euro binnen de investering van 448 miljoen euro in nieuwe gemeentelijke infrastructuur investeren. Voor het onderhoud ervan wordt wel gerekend op de expertise van de gemeenten. De Vlaamse regering zal wellicht opteren om de tramprojecten van het Brabantnet te realiseren via een Privaat-Publieke Samenwerking (PPS).
Timing en volgende stappen
Voor het aanleggen van de infrastructuur voor de Sneltram A12 moeten nog een aantal procedurele stappen worden ondernomen. Minister Peeters blijft waken op de doorlooptijden van deze infrastructuurprojecten en heeft daarom De Werkvennootschap gevraagd de volgenden stappen en timing duidelijk in kaart te brengen. De Start- & projectnota’s werd goedgekeurd. Ondertussen worden ook de tramhalteomgevingen uitgewerkt. De Werkvennootschap wil de vergunning aanvragen en verkrijgen in 2024, om dan in 2025 een aannemer te zoeken om dan te starten met de werken.
“Eerder hadden we met een delegatie een bezoek gebracht aan de Werkvennootschap met een gezamenlijk standpunt, waarin wij als gemeenten lieten verstaan dat we deze zware kost van aangepaste gemeentelijke infrastructuur niet konden en wilden dragen”, zegt burgemeester Bart Laeremans (Vernieuwing) van Grimbergen. “In totaal ging het om een som van 16 miljoen euro, waarvan meer dan de helft (8,4 miljoen) voor de gemeente Meise, 1,46 miljoen voor Grimbergen en 3,17 miljoen voor Londerzeel. Nergens anders worden bij zulke infrastructuurwerken van hoger belang lasten zomaar doorgeschoven naar de gemeenten. De Vlaamse regering komt nu tegemoet aan dit evidente standpunt en we zijn daar als burgemeesters natuurlijk verheugd over.”