Bewoners van de wijk Mierendonk zijn verontwaardigd want de gemeente heeft uitgerekend nu beslist om een tractorsluis, de fameuze ‘bol’, terug te plaatsen op de Hof ter Weerdestraat, momenteel zowat de enige degelijke ontsluitingsweg door de afsfalteringswerken op de Brusselsesteenweg. “Heel de wijk wordt gegijzeld en moet nu helse toeren uithalen om in het centrum te geraken”, klinkt het verbolgen. De gemeente verdedigt de afsluiting al geeft ze toe dat er een ongelukkige overlapping is met de grote werken. “Maar deze situatie zal hooguit een drietal dagen duren”, klinkt het.
Een paar jaar geleden werd een tractorsluis geïnstalleerd in de Hof ter Weerdestraat om het sluipverkeer vanuit Meise richting Ring tegen te gaan. Toen 1,5 jaar geleden de werken begonnen aan de Brusselsesteenweg werd vanuit de handelaars in de omgeving van de stationsbuurt gevraagd om de sluis weg te nemen. Het was voor hen op dat moment dan ook de enige uitweg richting ring.
Zo geschiedde en er werd vanuit gegaan dat weg zou openblijven tot zolang de werken zouden duren. Maar nu plots blijkt dat de ‘bol’ terug is en dan net nog op het moment dat er op de Brusselsesteenweg volop geasfalteerd wordt tussen de Lage Steenweg en Triohofstraat. Daardoor is de Luiaardweg richting Brusselsesteenweg ook afgesloten.
De Mierendonkwijk heeft hierdoor geen enkele deftige ontsluitingsweg meer. “Een paar honderd bewoners, vaak met kinderen, moeten nu allemaal via een veredelde veldweg waarvan de kasseien schots en scheef liggen richting Triohofstraat. Heel de wijk en ook een artsenpraktijk zijn geïsoleerd, gegijzeld zelfs. Dit is een staaltje van verkeerde coördinatie en miscommunicatie”, klinkt het verbolgen.
“Dat er een tractorsluis is tegen het sluipverkeer: daar ben ik volledig mee akkoord”, zegt Bruno Spaens, die zelf in de Luiaardweg woont. “Maar als er werken zijn is dat een andere zaak. Hiermee gijzel je gezinnen met kinderen die naar de Regenboogschool moeten. Zij moeten helse toeren uithalen om in het centrum te geraken. Dit was een officiële omleidingsweg en tot na fase 3 ging men dit zo laten maar nu wordt die ‘bol’ voorbarig teruggeplaatst zonder enig overleg.”
Dat er iets schort met de communicatie mag duidelijk zijn. Op een twintigtal minuten tijd moesten er gisteren zeker vijf voertuigen onverrichterzake rechtsomkeer maken aan de tractorsluis. “Wie heeft dit beslist? Dit is toch schandalig. Het is niet eens aangegeven. Het zal niet de eerste zijn die hier gewoon met zijn wagen tegen of over rijdt”, fulmineert ook Erwin Janssens die zijn uitweg zocht uit de wijk.
Ook een buurtbewoner die wél vragende partij is voor de tractorsluis komt zijn verhaal doen. “Wij worden hier geterroriseerd door het sluipverkeer. Omdat er zelfs vrachtwagens doorrijden op deze ongefundeerde weg hebben wij heel veel schade aan onze woning.” Al geeft de man uiteindelijk ook wel toe dat men beter tot het einde van de week had gewacht.
“Dit is noodzakelijk”, verdedigt schepen van Mobiliteit Paul Hermans (CD&V) de ingreep. “Als we dit niet doen dan krijgt de wijk een hele sliert sluipverkeer te verwerken. De situatie is nu anders omdat door de huidige asfalteringswerken op de Brusselsesteenweg het verkeer zich nu een weg zou zoeken doorheen al die kleinere wegjes in de wijk. En het gaat om duizenden wagens… We hebben dan ook met het college beslist om de sluis te laten liggen.
De voordelen wegen niet op tegen de nadelen ook met de kostprijs in het achterhoofd om de sluis terug weg te halen. We hebben dit niet kunnen voorzien omdat fase 2 een week vertraging heeft opgelopen terwijl ook de derde fase deze week al van start gaat. De overlast zal ook maar een drietal dagen duren. Als de asfaltering voltooid is kan er terug via de Luiaardweg ontsloten worden. Dat is normaal al vrijdag.”