De gemeente heeft opnieuw kwaad bloed gezet met de plotse aanleg van een tractorsluis, dit keer aan de Potaarde. “Zonder enige communicatie of overleg”, zucht landbouwer Edmond De Vos (79). “Voor veel bewoners is dit een ingrijpende verandering. We moeten nu een hele omweg maken om in het centrum van Grimbergen te geraken.” Volgens de gemeente wil het met de drastische ingreep paal en perk stellen aan het sluipverkeer. Een van de zware betonnen blokken aan de zijkant was gisteren overigens wel al opzij geschoven om toch maar een doorgang te creëren.
Vorige week nog zorgde de ongelukkige timing van de plaatsing van een tractorsluis ervoor dat bewoners van de wijk Mierendonk bijna ‘gegijzeld’ werden omdat ze nauwelijks nog uit de wijk weggeraakten. Nu is het prijs aan de Potaarde. Ook daar moesten de bewoners van de ene op de andere dag vaststellen dat hun de doorgang belet wordt door een grote ‘bol’ in de grond.
De Potaarde wordt vaak gebruikt voor mensen uit de omgeving Meise als short-cut om via de Sint-Alexiusstraat en de Grimbergsesteenweg zonder verkeerslichten aan de Ring in Grimbergen te geraken. “Maar dat gaat om een eenmalige ‘rush’ ‘s morgens en ‘s avonds. Eigenlijk hebben we daar niet zoveel hinder van”, zegt landbouwer Edmond De Vos. “Tussendoor is het hier heel rustig.”
De volledige afsluiting is echter een streep door de rekening van de bewoners. “Er zullen wel een paar mensen last van hebben van dat sluipverkeer maar voor ons is het bovenal zeer vervelend. We zijn zondag nog langs daar zonder problemen naar huis gereden. Een dag later konden we opeens niet meer door. Ik heb nog naar onze buurman gebeld om hem te verwittigen. Voor hetzelfde geld had hij ‘s avonds in het donker gewoon recht op die fameuze bol gereden. Nu moeten we via Strombeek-Bever of Meise omrijden om in het centrum van onze eigen gemeente geraken. Ik ben deze morgen ook zelf om een krant moeten gaan. Die stak niet in de bus. Die bezorger zal de moeite niet doen om helemaal rond te rijden…”
Voor het landbouwbedrijf zelf is het ook problematisch. “Hier komen vrachtwagen met opleggers van 30 ton voor graan of maïs uit de verre uithoeken van Vlaanderen. Ik weet niet hoe die mensen hier nog gaan geraken. Begin dat maar eens uit te leggen als je niet van hier bent. Wat als de brandweer of 100 moet komen? Hoe gaan die hier geraken?”
Daarbij komt nog dat de enige overblijvende uitweg van de Potaarde aartsgevaarlijk is. “Je komt er uit in een bocht op de Antwerpselaan en er staan bovendien vrachtwagens geparkeerd die het zicht belemmeren. Het is wachten op een ongeval. Wij voelen ons totaal geïsoleerd. Ik bewerk alle gronden van hier aan de sluis tot aan de verkaveling en ik heb hier blijkbaar niks te zeggen….”
Volgens schepen van Mobiliteit Paul Hermans (CD&V) is de sluis nodig omwille van het sluipverkeer. “Vooral dan gelet op het groot aantal werken die in de omgeving gepland zijn. HIk denk maar aan de mogelijke ontwikkelingen op parking C, de optimalisering van de ring, de heraanleg van het verkeersknooppunt van de A12, de fietssnelweg naast de A12 en de verbindingsweg onder de Romeinsesteenweg. Het verkeer op de Antwerpselaan zal daardoor nog drastisch toenemen. Die bewoners moeten nu inderdaad wel wat omrijden. Maar dit is de enige mogelijkheid om die omgeving te vrijwaren. Die weg is gewoon niet voorzien op al dat verkeer. En vroeger lag er overigens ook al een tractorsluis.” Volgens Hermans werd er vanuit de gemeente ook een bewonersbrief rondgestuurd, maar die lijkt alvast bij verschillende bewoners niet afgeleverd te zijn.
Niet iedereen legt zich overigens neer bij de situatie. Een van de loodzware betonblokken aan de zijkant van de ‘bol’ was gisteren al opzij geschoven zodanig dat wagens toch nog door zouden kunnen manoeuvreren. Er was duidelijk zichtbaar ook al eens iemand over de ‘bol’ gereden.”